Ας πάρομε ένα παράδειγμα.
Έχομε ένα ΤΑ νορμάλ, ας πούμε 50 ίππων και ένα ΤΑ όχι πρώτου σταδίου, αλλά τούμπανο 70 ίππων. Οι δύο αυτές μοτοσυκλέτες με ίδιου βάρους και επιφάνειας οδηγό, ίδια λάστιχα και πιέσεις στον ίδιο δρόμο πάνε με την ίδια ταχύτητα. Ας πούμε 130 χλμ/ώρα.
Αφού έχομε την ίδια αντίσταση κύλησης (βάρος, συντελεστής τριβής) και την ίδια αεροδυναμική αντίσταση (σχήμα μοτό - αναβάτη και ταχύτητα) και οι δύο μοτοσυκλέτες θα απαιτήσουν από τους κινητήρες τους την ίδια ακριβώς ισχύ, ας πούμε 40 ίππους. Αφού και οι δύο κινητήρες αποδίδουν ακριβώς το ίδιο, γιατί ο ένας θα κάψει περισσότερο; Το να μειώθηκε ο βαθμός απόδοσης του δεύτερου (δεν είναι καθόλου σίγουρο, μπορεί και να αυξήθηκε κιόλας με τις μετατροπές) είναι ψίλοι στ' άχυρα για τις μετρήσεις που κάνει ένας οδηγός.
Για ίδιες συνθήκες οδήγησης λοιπόν η κατανάλωση δεν αλλάζει.
Το ότι έχει τη δυνατότητα ένας κινητήρας να παράγει περισσότερους ίππους (70 στο παράδειγμά μας) δεν σημαίνει ότι έχει την αντίστοιχη κατανάλωση αν σουλατσάρει χρησιμοποιώντας 20~30 ίππους. Το ΤΑ των 50 ίππων θα κάψει πολύ περισσότερο αν πηγαίνει οριακά αποδίδοντας 40~50 ίππους.
Μια εξάτμιση ανεβάζει την κατανάλωση γιατί μας γαργαλάει τα αφτιά και εμείς γαργαλάμε το γκάζι.
Για την δεύτερη ένσταση, αν με φίλτρο και εξάτμιση καταφέρεις να βάλεις περισσότερο μίγμα στον κύλινδρο (να αυξήσεις το βαθμό πλήρωσης δηλαδή) είναι βέβαιο ότι η παραπάνω βενζίνη δεν θα πάει χαμένη. Θα αυξηθεί η μέση πίεση, άρα η ροπή και η ισχύς. Αυτό βέβαια συμβαίνει στο τέρμα γκάζι στις πολλές στροφές. Σήμερα πόσα δευτερόλεπτα οδηγούσες με τέρμα γκάζι και πολλές στροφές;
Μη βάζετε δύναμη, χρησιμοποιήστε σφυρί.
Εάν το πρόβλημα δεν λυθεί, χρησιμοποιήστε βαρύτερο σφυρί.
Αν παρόλα αυτά το πρόβλημα επιμένει, εεε τότε θα είναι ηλεκτρολογικό!