Hellas Transalp Forum

Ένα λάδι ρε παιδιά!!!

M. I. Pagalos · 635655

Offline Thanosf

  • Rossi και πάνω !
  • *****
    • Posts: 1781
  • Όποιος φοβάται, πέφτει και κοιμάται ...
    • www.zesta.gr
Reply #250 on: Παρασκευή 23 Απρίλιος 2010, 09:44:02 πμ
Από εχθές MOTUL 10-40....

Πολύ "γλυκές" αλλαγές ταχυτήτων και λειτουργία κινητήρα.



. . .


Offline XL700V ARCHANES

  • Rossi και πάνω !
  • *****
    • Posts: 891
Reply #251 on: Παρασκευή 23 Απρίλιος 2010, 11:37:03 πμ
Παιδιά..............
Σχετικά με τις ρευστότητες, σε μια πρόσφατη συζήτηση μεταξύ συναδέλφων μηχανόβιων, κάποιος αρκετά ενημερωμένος, υποστήριζε ότι ουσιαστικά τα νούμερα που διαβάζουμε στις συσκευασίες (π.χ. 10-40) δείχνουν το εύρος των θερμοκρασιών, εντός του οποίου το λιπαντικό κρατά ΣΤΑΘΕΡΟ το ιξώδες του. Στην πραγματικότητα, το ιξώδες αυτό δεν το γνωρίζουμε. Απλώς ξέρουμε ότι παραμένει σταθερό στο εύρος θερμοκρασιών πού αναφέρονται στην συσκευασία του. Αυτό ακούγεται αρκετά λογικό γιατί απαντά και στο παράδοξο να (όπως νομίζουμε) "παχαίνει" ένα λάδι όσο ζεσταίνεται!!!! 
Επίσης για τον λόγο αυτό (πιστεύω ότι) δύο λάδια με ίδιο εύρος (σταθερότητας) ιξώδους π.χ. 10-40 συμπεριφέρονται διαφορετικά. Προφανώς, ενώ έχουν ίδιο εύρος σταθερότητας ιξώδους, δεν έχουν το ΙΔΙΟ ιξώδες. 



Offline nikos 238

  • If you doubt, loose it...
  • Rossi και πάνω !
  • *****
    • Posts: 3198
Reply #252 on: Παρασκευή 23 Απρίλιος 2010, 13:05:49 μμ
Από εχθές MOTUL 10-40....

Πολύ "γλυκές" αλλαγές ταχυτήτων και λειτουργία κινητήρα.

Και σε λίγο βαλβολάιν ντούραμπλεντ... :)

δεν πιστεύω να τα είχες πριν και να εκτεθώ... :o


ΤΙΠΟΤΕ ΔΕΝ ΓΙΝΕΤΑΙ ΧΩΡΙΣ ΑΙΤΙΑ (Αριστοτέλης ο Σταγειρίτης)



Offline Thanosf

  • Rossi και πάνω !
  • *****
    • Posts: 1781
  • Όποιος φοβάται, πέφτει και κοιμάται ...
    • www.zesta.gr
Reply #253 on: Παρασκευή 23 Απρίλιος 2010, 13:07:09 μμ
 ;D ;D ;D


. . .


Offline γκ

  • Hailwood, Agostini, Roberts,
  • Rossi και πάνω !
  • *****
    • Posts: 2748
  • TA 600 for ever, τρελαμένος με το τετρακύλινδρο
Reply #254 on: Παρασκευή 23 Απρίλιος 2010, 15:27:24 μμ
Παιδιά..............
Σχετικά με τις ρευστότητες, σε μια πρόσφατη συζήτηση μεταξύ συναδέλφων μηχανόβιων, κάποιος αρκετά ενημερωμένος, υποστήριζε ότι ουσιαστικά τα νούμερα που διαβάζουμε στις συσκευασίες (π.χ. 10-40) δείχνουν το εύρος των θερμοκρασιών, εντός του οποίου το λιπαντικό κρατά ΣΤΑΘΕΡΟ το ιξώδες του. Στην πραγματικότητα, το ιξώδες αυτό δεν το γνωρίζουμε. Απλώς ξέρουμε ότι παραμένει σταθερό στο εύρος θερμοκρασιών πού αναφέρονται στην συσκευασία του. Αυτό ακούγεται αρκετά λογικό γιατί απαντά και στο παράδοξο να (όπως νομίζουμε) "παχαίνει" ένα λάδι όσο ζεσταίνεται!!!! 
Επίσης για τον λόγο αυτό (πιστεύω ότι) δύο λάδια με ίδιο εύρος (σταθερότητας) ιξώδους π.χ. 10-40 συμπεριφέρονται διαφορετικά. Προφανώς, ενώ έχουν ίδιο εύρος σταθερότητας ιξώδους, δεν έχουν το ΙΔΙΟ ιξώδες. 
Όχι ακριβώς. Το 10 και το 40 είναι ιξώδες, όχι θερμοκρασία. Παραείναι μικρά νούμερα για θερμοκρασία κινητήρα. Το 10-40 σημαίνει ότι σε χαμηλές θερμοκρασίες περιβάλλοντος το λάδι συμπεριφέρεται σαν να ήταν μονότυπο με ιξώδες 10, ενώ στις ψηλές θερμοκρασίες λειτουργείας του κινητήρα το λάδι συμπεριφέρεται σαν να ήταν μονότυπο με ιξώδες 40. Το ότι παχαίνει δηλαδή το λάδι όσο ζεσταίνεται ΔΕΝ είναι ακριβές, αλλά έχει κάποια βάση.


Μη βάζετε δύναμη, χρησιμοποιήστε σφυρί.
Εάν το πρόβλημα δεν λυθεί, χρησιμοποιήστε βαρύτερο σφυρί.
Αν παρόλα αυτά το πρόβλημα επιμένει, εεε τότε θα είναι ηλεκτρολογικό!


Offline Stoneman

  • Moderator
  • Rossi και πάνω !
  • *****
    • Posts: 9809
  • Η πιο ωραια φατσουλα στον ντουνια!
Reply #255 on: Παρασκευή 23 Απρίλιος 2010, 19:34:21 μμ
Εδω θα βρειτα περισσοτερες πληροφοριες¨:

http://www.amsoil.com/lit/g2156.pdf



Offline XL700V ARCHANES

  • Rossi και πάνω !
  • *****
    • Posts: 891
Reply #256 on: Κυριακή 25 Απρίλιος 2010, 16:47:02 μμ
Όχι ακριβώς. Το 10 και το 40 είναι ιξώδες, όχι θερμοκρασία. Παραείναι μικρά νούμερα για θερμοκρασία κινητήρα. Το 10-40 σημαίνει ότι σε χαμηλές θερμοκρασίες περιβάλλοντος το λάδι συμπεριφέρεται σαν να ήταν μονότυπο με ιξώδες 10, ενώ στις ψηλές θερμοκρασίες λειτουργείας του κινητήρα το λάδι συμπεριφέρεται σαν να ήταν μονότυπο με ιξώδες 40. Το ότι παχαίνει δηλαδή το λάδι όσο ζεσταίνεται ΔΕΝ είναι ακριβές, αλλά έχει κάποια βάση.

Φυσικά το 10 & το 40 δέν ειναι θερμοκρασίες. Τό 10 αναφέρεται σέ θερμοκρασίες ΥΠΟ το 0 ενώ το 40 σέ πάνω από 50-55 βαθμούς. Και φυσικά όχι του κινητήρα αλλά του περιβάλοντος.



Offline kostasj

  • >>>>>>
  • Rossi και πάνω !
  • *****
    • Posts: 1523
Reply #257 on: Σάββατο 01 Μάιος 2010, 13:52:50 μμ
Όχι ακριβώς. Το 10 και το 40 είναι ιξώδες, όχι θερμοκρασία. Παραείναι μικρά νούμερα για θερμοκρασία κινητήρα. Το 10-40 σημαίνει ότι σε χαμηλές θερμοκρασίες περιβάλλοντος το λάδι συμπεριφέρεται σαν να ήταν μονότυπο με ιξώδες 10, ενώ στις ψηλές θερμοκρασίες λειτουργείας του κινητήρα το λάδι συμπεριφέρεται σαν να ήταν μονότυπο με ιξώδες 40.

Αυτό ακριβώς πιστεύω και εγω. (κάπου έχει ξανάειπωθεί εδώ μέσα)
Δεν είναι θερμοκρασία το 10w 40 (πχ)
Το 10w είναι η βασική ρευστότητα του λαδιού με κρύο κινητήρα
Το 40 είναι η θεωρητική 'συμπεριφορά' του λαδιού σε καυτό κινητήρα.

Επίσης όλα τα μονοτυπα λάδια έχουν την τάση να αυξάνουν τον όγκο τους όσο ζέστενονται, αλλά και να γίνονται πιο ρευστά.
Έτσι βγήκαν τα πολύτυπα να διορθώσουν (κατά κάποιο τρόπο) τις ακραίες μεταβολές ρευστότητας

Και να συμβιβάσουν τις μεταβολές θερμοκρασίας (από θερμοκρασία περιβάλλοντος έως 100+)
« Last Edit: Σάββατο 01 Μάιος 2010, 14:12:54 μμ by kostasj »


>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Αφού όλοι ψάχνουμε την αλήθεια..
Κι αφού σχεδόν όλοι ξέρουμε ποια είναι..
Γιατί το ψέμα είναι πιο δημοφιλές  ???


Offline XL700V ARCHANES

  • Rossi και πάνω !
  • *****
    • Posts: 891
Reply #258 on: Σάββατο 01 Μάιος 2010, 22:16:16 μμ
Αντιγραφή από το link του Stoneman σελ. 6
Νομίζω πώς επιβεβαιώνονται πλήρως τα γραφόμενα μου. Μονότυπα λάδια είναι, με ειδική επεξεργασία και πρόσθετα για να κρατούν την ρευστότητα τους μέσα σε κάποια όρια, για ένα συγκεκριμένο εύρος θερμοκρασιών περιβάλλοντος.


SAE 40 Group
Brand Indicated Measured Viscosity SAE Viscosity
Viscosity Grade @ 100° C cSt Range for Within Grade
40 Grade

     Brand                               Indicated                               Measured Viscosity
                                        Viscosity Grade                            @ 100° C cSt
AMSOIL MCF                          10W-40                                        14.45
Bel-Ray EXS Super Bike           0W-40                                         14.13
Castrol Power RS R4 4T           5W-40                                         12.95
Honda HP4                            10W-40                                         13.75 
Lucas High Performance          10W-40                                         13.56
Maxima Maxum 4 Ultra             5W-40                                         12.67
Mobil 1 Racing 4T                  10W-40                                         13.98
Motul 300V Factory Line         10W-40                                         13.03
Pennzoil Motorcycle Oil            10W-40                                         15.24
Pure (Polaris) Victory              20W-40                                         14.60
Royal Purple Max-Cycle           10W-40                                         13.51
Spectro, Platinum SX4            10W-40                                         14.61
Suzuki, 4-Cycle Syn Racing     10W-40                                         14.72
Torco T-4SR                          10W-40                                       15.60



Offline γκ

  • Hailwood, Agostini, Roberts,
  • Rossi και πάνω !
  • *****
    • Posts: 2748
  • TA 600 for ever, τρελαμένος με το τετρακύλινδρο
Reply #259 on: Κυριακή 02 Μάιος 2010, 00:05:01 πμ
Καλό είναι ακόμα και αν διαφωνούμε, να διαβάζομε την αντίθετη γνώμη με προσοχή. Ο πίνακας μας δείχνει την ρευστότητα - ιξώδες πολύτυπων λαδιών στους 100 βαθμούς Κελσίου. Αν επρόκειτο για θερμοκρασία περιβάλλοντος (100 βαθμοί Κελσίου ) δεν θα μας ενδιέφερε τι κάνει το λάδι σε τέτοια θερμοκρασία περιβάλλοντος, γιατί ως αναβάτες θα τα είχαμε παίξει προ πολλού. Η θερμοκρασία του λαδιού στον κινητήρα αν έχετε θερμόμετρο λαδιού, είναι 20 περίπου βαθμούς πάνω από τη θερμοκρασία του νερού.
Το ιξώδες λοιπόν των πολλύτυπων αυτών λαδιών στη θερμοκρασία των 100 βαθμών Κελσίου (περίπου θερμοκρασία λειτουργείας) μετρήθηκε και είναι πάνω κάτω 15!!!
Συμπέρασμα: Ίσως οι κατασκευαστές να τα παραλένε όταν γράφουν στα κουτιά 40 για ψηλές θερμοκρασίες, αλλά μη ξεχνάτε ότι το ίδιο λάδι σε θερμοκρασίες περιβάλλοντος και μάλιστα χειμώνα, δηλώνεται σαν 10 ή 5 ή και 0. Κρίμα που δεν έχει ο πίνακας και μετρήσεις σε θερμοκρασίες περιβάλλοντος, για να δούμε πόσο κοντά στους ισχυρισμούς των... κουτιών (0, 5, 10) θα ήταν το μετρημένο ιξώδες.








 
























Μη βάζετε δύναμη, χρησιμοποιήστε σφυρί.
Εάν το πρόβλημα δεν λυθεί, χρησιμοποιήστε βαρύτερο σφυρί.
Αν παρόλα αυτά το πρόβλημα επιμένει, εεε τότε θα είναι ηλεκτρολογικό!


Offline panisk

  • Rossi και πάνω !
  • *****
    • Posts: 3729
Reply #260 on: Κυριακή 02 Μάιος 2010, 08:38:18 πμ
Να πω και εγώ τα δικά μου... Στο CBF250 που είχα, υπήρχε θέμα με το να βρεις τη νεκρά στο κιβώτιο (πρόβλημα όλων με τις καμπάνες & τους δίσκους). Όταν το συζήτησα με έναν γνωστό με λιπαντήριο στην Ηλιούπολη μου έβαλε τα Castrol GPS 10w40. Ήταν σαν να άλλαξα ...κιβώτιο απλά.

Στην ΤΑ 700 μου, ο μηχανικός μου στα 1300 χλμ έβαλε τα Bikers Oils. Τα κράτησα 4,5 μήνες με πολύ Αττική οδό, ταξίδι στο Πήλιο (ΦΡ) και ελάχιστη κίνηση σε πόλη. Στις 6500 χλμ, το ίδιο συνεργείο μου έβαλε πάλι τα ίδια λάδια τον Νοέμβριο. Εδώ και καμιά 20αριά ημέρες και περίπου 500 χλμ το κιβώτιο σκλήρυνε αρκετά όταν ζεσταινόταν και χτύπαγε σε κάθε αλλαγή. Το κοντέρ έγραφε 11.100 χλμ. Πηγαίνω στο συνεργείο να δω αν θα αλλάξω λάδια και σε 1000χλμ service και μου λένε ότι τα λάδια αντέχουν ακόμα, και μπορεί να είναι χαλαρή η αλυσίδα (δεν ήταν!) και αρρύθμιστος ο συμπλέκτης. Τέντωσαν λίγο την αλυσίδα, πείραξαν τους ρεγουλατόρους στη μανέτα και έφυγα. Την επόμενη (Παρασκευή προχθές) το μεσημέρι περνάω από τον γνωστό στην Ηλιούπολη για κουβέντα σχετικά.

Τελικά αφού μετρήσαμε ποσότητα και δεν είχε κάψει καθόλου, βγάλαμε το μαύρο "νερό" από τον κινητήρα και βάλαμε Castrol GPS. Αμέσως το κιβώτιο έγινε "βούτυρο" όπως όταν την είχα αγοράσει πριν το πρώτο service!


Αφού το φως ταξιδεύει γρηγορότερα απο τον ήχο, εγώ γιατί πρώτα ακούω τις μ@λ@κίες και μετά μου ανάβουν τα λαμπάκια;

Live to Drive - Drive to Live


Offline Stoneman

  • Moderator
  • Rossi και πάνω !
  • *****
    • Posts: 9809
  • Η πιο ωραια φατσουλα στον ντουνια!
Reply #261 on: Κυριακή 02 Μάιος 2010, 14:08:43 μμ
Ολα ειναι σχετικα, αν δηλαδη υπηρχε ενα τελειο λαδι προς 30ευρω το λιτρο θα το χρησιμοποιουσε κανεις? Εγω με το ζορι εδωσα  12 ευρω για το AMSOIL MCF  10W-40, με σκοπο να το αλλαζω καθε χρονο,  αν μαλιστα ''τσιμπαει'' λαδακι  θα παω σε κατι πιο φθηνο.



Offline kostasj

  • >>>>>>
  • Rossi και πάνω !
  • *****
    • Posts: 1523
Reply #262 on: Δευτέρα 03 Μάιος 2010, 13:44:45 μμ
Αντιγραφή από το link του Stoneman σελ. 6
Νομίζω πώς επιβεβαιώνονται πλήρως τα γραφόμενα μου. Μονότυπα λάδια είναι, με ειδική επεξεργασία και πρόσθετα για να κρατούν την ρευστότητα τους μέσα σε κάποια όρια, για ένα συγκεκριμένο εύρος θερμοκρασιών περιβάλλοντος.


SAE 40 Group
Brand Indicated Measured Viscosity SAE Viscosity
Viscosity Grade @ 100° C cSt Range for Within Grade
40 Grade

     Brand                               Indicated                               Measured Viscosity
                                        Viscosity Grade                            @ 100° C cSt
AMSOIL MCF                          10W-40                                        14.45
.......
..........

Ναι αλλά το εύρος θερμοκρασιών δεν είναι από 10 έως 40 βαθμούς (πχ)
Αλλά από 0- έως 100+

Βέβαια Ο πίνακας που παραθέτεις είναι χρήσιμος γιατί καταδεικνύει τις διαφορές μεταξύ των λαδιών ίδιου τύπου αλλά άλλων εταιριών


>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Αφού όλοι ψάχνουμε την αλήθεια..
Κι αφού σχεδόν όλοι ξέρουμε ποια είναι..
Γιατί το ψέμα είναι πιο δημοφιλές  ???


Offline γκ

  • Hailwood, Agostini, Roberts,
  • Rossi και πάνω !
  • *****
    • Posts: 2748
  • TA 600 for ever, τρελαμένος με το τετρακύλινδρο
Reply #263 on: Δευτέρα 03 Μάιος 2010, 14:06:01 μμ
Το τμήμα του πίνακα που παρατίθεται λέει ότι το ιξώδες του πολύτυπου λαδιού AMSOIL 10W-40 μετρήθηκε στους 100 βαθμούς Κελσίου και βρέθηκε 14,45


Μη βάζετε δύναμη, χρησιμοποιήστε σφυρί.
Εάν το πρόβλημα δεν λυθεί, χρησιμοποιήστε βαρύτερο σφυρί.
Αν παρόλα αυτά το πρόβλημα επιμένει, εεε τότε θα είναι ηλεκτρολογικό!


Offline kostasj

  • >>>>>>
  • Rossi και πάνω !
  • *****
    • Posts: 1523
Reply #264 on: Δευτέρα 03 Μάιος 2010, 14:42:35 μμ
Το τμήμα του πίνακα που παρατίθεται λέει ότι το ιξώδες του πολύτυπου λαδιού AMSOIL 10W-40 μετρήθηκε στους 100 βαθμούς Κελσίου και βρέθηκε 14,45

Ναι.
Αν ήταν μονοτυπο 10w. Στους 100 βαθμούς θα είχε ρευστότητα κάτω από 5w.

Βέβαια το 14,45 έχει μεγάλη διαφορά από το 40w
Ας μην ξεχνάμε όμως ότι προκείτε για συμβιβασμό μεταξύ 10 και 40. Και όχι για καθαρό 40άρη


>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Αφού όλοι ψάχνουμε την αλήθεια..
Κι αφού σχεδόν όλοι ξέρουμε ποια είναι..
Γιατί το ψέμα είναι πιο δημοφιλές  ???


Offline XL700V ARCHANES

  • Rossi και πάνω !
  • *****
    • Posts: 891
Reply #265 on: Δευτέρα 03 Μάιος 2010, 14:44:07 μμ
Το τμήμα του πίνακα που παρατίθεται λέει ότι το ιξώδες του πολύτυπου λαδιού AMSOIL 10W-40 μετρήθηκε στους 100 βαθμούς Κελσίου και βρέθηκε 14,45

Ακριβώς!!!!!

Επίσης το 10W (W από το Winter) μας δηλώνει θερμοκρασία περιβάλλοντος (στην οποία το λάδι διατηρεί το ιξώδες του σταθερό) κάτω από το 0 Νομίζω -10, ενώ το 40 δηλώνει θερμοκρασία περιβάλλοντος 40 +



Offline XL700V ARCHANES

  • Rossi και πάνω !
  • *****
    • Posts: 891
Reply #266 on: Δευτέρα 03 Μάιος 2010, 14:47:40 μμ


Βέβαια Ο πίνακας που παραθέτεις είναι χρήσιμος γιατί καταδεικνύει τις διαφορές μεταξύ των λαδιών ίδιου τύπου αλλά άλλων εταιριών

....και οι διαφορές αυτές σε ίδιου τύπου λάδια, κάνουν και την διαφορά στην συμπεριφορά του κιβωτίου ταχυτήτων....



Offline Stoneman

  • Moderator
  • Rossi και πάνω !
  • *****
    • Posts: 9809
  • Η πιο ωραια φατσουλα στον ντουνια!
Reply #267 on: Δευτέρα 03 Μάιος 2010, 15:00:29 μμ
Μην ξεχνατε το ρητό:

       ''Mobil wants your money, as does Shell, Valvoline, AMSOil and Spectro Oil. You may be skeptical about the oil companies interests, but they are the people making what we buy so it's interesting to hear who they think we are and what they think we need.''

      Αν εχει ξαναποσταριστει με το συμπαθειο, αλλα εχει καποιο ενδιαφερον:

Οσα θέλατε να ξέρετε για το λάδι της μηχανής σας
αλλά φοβόσασταν να ρωτήσετε...
(Πάρε λάδι κι' έλα βράδυ)

::: από τον Ν. Κωστόπουλο

Μήπως σας έλεγε και εσάς η μητέρα σας: "Μην κολυμπάς μετά το φαγητό"
"Να φοράς καθαρό εσώρουχο γιατί εάν πάθεις κανένα ατύχημα και πάς στο νοσοκομείο, ρεζίλι θα γίνεις", "Τρώγε και κανένα λαχανικό, όλο πίτσες και σαχλαμάρες είσαι" "Κουμπώσου μην πουντιάσεις", "Πάντα να βάζεις στο μηχανάκι σου λάδι ειδικό για μοτοσικλέτες"
Αυτό το τελευταίο ίσως και να μην σας το έλεγε, αλλά έχουμε όλοι τόσο προγραμματιστεί να πιστεύουμε ότι το λάδι για μοτοσικλέτες είναι ειδικό και διαφορετικό από των αυτοκινήτων πού έχει γίνει ένα από τα αξιώματα του μοτοσικλετιστή. Βέβαια ούτε από την Καλαμάτα είμαι για να ξέρω από λάδι ούτε έχω δίπλωμα πετροχημικού. Ένας απλός μοτοσικλετιστής είμαι όπου τον τελευταίο χρόνο έχουν πέσει στα χέρια μου το ένα άρθρο μετά το άλλο σχετικά με τις εξειδικευμένες ιδιότητες των μοτοσικλετιστικών λαδιών, ή μάλλον την έλλειψη τέτοιων ιδιοτήτων σε σχέση με τα αυτοκινητιστικά. Δεν μπορώ να ισχυριστώ ότι όλες οι απαντήσεις βρίσκονται εδώ, απλά μερικά σημεία για να προβληματιστούμε.
Παραθέτω στοιχεία από τρία άρθρα των Ed Hackett, Dan Axton, και άρθρου του έγκυρου Αμερικάνικου περιοδικού Motorcycle Consumer News. (Αυτό το τελευταίο είναι το μοναδικό περιοδικό πού ξέρω το οποίο δεν δέχεται διαφημίσεις. Τα έσοδά του είναι αποκλειστικά από τους αναγνώστες και χωρίς καμία επιρροή από οποιοδήποτε είναι ένα περιοδικό σε μεγάλη εκτίμηση από τους Αμερικάνους μοτοσικλετιστές). Τον τελευταίο καιρό στις μοτοσικλετιστικές παρέες των Αμερικάνων (και Ευρωπαίων υποθέτω) υπήρξε μεγάλη σύγχυση σχετικά με τα καινούρια στάνταρτ των αυτοκινητιστικών λαδιών πάντα σε σχέση με το λάδι πού θα βάζουν στα μηχανάκια τους.
Οι νέες προδιαγραφές ζητούν λάδι με προδιαγραφές SJ ενώ μέχρι τώρα είχαμε λάδι με προδιαγραφές SG και SH. Οι νέες προδιαγραφές υποχρεώνουν από τις πετρελαιοβιομηχανίες να μειώσουν αισθητά τα ποσοστά πρόσθετων Φωσφόρου και Ψευδαργύρου στην σύσταση του λαδιού και εάν είναι δυνατόν να προστεθούν και ειδικά αντιτριβικά πρόσθετα ώστε να υπάρχει και οικονομία στην κατανάλωση βενζίνης περίπου 1%, οπότε το λάδι αυτό έχει και τον χαρακτηρισμό EC (Energy conserving). Ο λόγος είναι πρώτον οικολογικός και δεύτερον για να προφυλαχθούν οι καταλύτες από τον φώσφορο πού τους καταστρέφει. (Θυμάστε τις πρόσφατες διαφημίσεις για τα "καταλυτικά" λάδια; αυτό ήταν όλο το μυστήριο). Καλά θα πείτε, και τι μας νοιάζει εμάς σαν μοτοσικλετιστές οι νέες προδιαγραφές των αυτοκινητιστικών λαδιών. Ξεφουρνίζουμε μέχρι και διπλάσια χρήματα για να αγοράσουμε ειδικό μοτοσικλετιστικό λάδι και να διατηρήσουμε την πανάκριβη μηχανή μας σε καλή κατάσταση. Δεν μας αρέσει το ακριβό λάδι αλλά έτσι πρέπει και έτσι κάνουμε σαν καλά παιδιά, αφού όλοι το λένε, περιοδικά, διαφημίσεις, οι φίλοι μας, ο μηχανικός μας, κλπ.
Ε, λοιπόν μάθετε μια για πάντα το πιο καλοφυλαγμένο μυστικό στην πρόσφατη ιστορία του μοτοσικλετισμού. Tα αυτοκινητιστικά λάδια είναι το ίδιο καλά για την μηχανή σας ή και σε μερικές περιπτώσεις καλύτερα. Συγκεκριμένες ιδιότητες πού θα έπρεπε να έχουν επιπλέον τα ειδικά μοτοσικλετιστικά λάδια είναι ασήμαντες. Και το πιο σημαντικό (εδώ είναι η ταμπακέρα) είναι κατά πολύ φθηνότερα. Αμερικάνοι μοτοσικλετιστές λοιπόν (και άλλοι φαντάζομαι) πού ξέρουν, χρησιμοποιούν αυτοκινητιστικά λάδια εδώ και χρόνια. Γνωστό παράδειγμα είναι ένα CBR900RR πού ανήκει σε κάποιον Mike Case από το Los Angeles και είχε εμφανιστεί στις σελίδες του περιοδικού Sport Rider γιατί είχε ήδη συμπληρώσει 100.000 μίλια (160.000 χλμ) χρησιμοποιώντας αυτοκινητιστικό λάδι και μάλιστα κοινό και όχι συνθετικό. Από τότε το μηχανάκι έχει συμπληρώσει 200.000 μίλια (320.000 χλμ.!!!!!!) και είναι σε άριστη μηχανολογική κατάσταση. Αυτοί λοιπόν δεν είχαν την απορία εάν θα χρησιμοποιήσουν αυτοκινητιστικό λάδι αλλά εάν οι νέες προδιαγραφές θα έχουν κάποια παρενέργεια στις μοτοσικλέτες.

 
1. Τι ισχυρίζονται οι πετρελαιοβιομηχανίες σχετικά με τις ιδιότητες των λαδιών τους πού είναι ειδικά για μοτοσικλέτες και γιατί επιμένουν. Πού έχουν δίκιο και πού υπερβάλουν.
Το έχουμε ακούσει πάμπολλες φορές ότι τα μοτοσικλετιστικά λάδια είναι διαφορετικά γιατί έχουν ειδική σύνθεση ώστε να αντέχουν στις συνθήκες μέσα σε μία μοτοσικλέτα οι οποία (εκτός από λίγες εξαιρέσεις) γυρνούν με περισσότερες στροφές αλλά κυρίως έχουν υγρούς συμπλέκτες και εκτός αυτού το ίδιο λάδι λιπαίνει και το κιβώτιο ταχυτήτων. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα το λάδι να χάνει τις ιδιότητες ροής του (Viscosity) σύντομα καθώς και την συνοχή του με αποτέλεσμα να διασπάται ή μεμβράνη προστασίας.
Άρα σας δίνουμε ειδικό λάδι και ξενοιάζετε. Χωρίς τα στοιχεία των βιομηχανιών να είναι απαραίτητα λάθος, τελικά οι διαφορές μεταξύ των λαδιών για αυτοκίνητα και για μοτοσικλέτες είναι μικρότερες από ότι μας κάνουν να πιστεύουμε.

 

ΠΡΟΣΘΕΤΑ:
Ισχυρισμός:
Οι πετρελαιοβιομηχανίες ισχυρίζονται ότι τα νέα αυτοκινητιστικά λάδια με προδιαγραφή SJ είναι ακόμη πιο ακατάλληλα για τις μηχανές διότι έχουν λιγότερα πρόσθετα φωσφόρου (ZDDP) κυρίως αλλά και ψευδαργύρου, λόγω των καταλυτών, τα οποία είναι σημαντικά συστατικά για την προστασία του κινητήρα.
Ουσία: Αν και η ποσότητα ZDDP είναι ελαφρώς μεγαλύτερη στα μοτοσικλετιστικά λάδια εξακολουθεί να υπαγορεύεται από τις προδιαγραφές του κράτους και δεν έχουν μεγάλες διαφορές. Εξάλλου υπάρχουν μηχανές όπως BMW,HONDA και YAMAHA πού έχουν καταλύτες και όλο και αυξάνονται με τα αυστηρότερα οικολογικά μέτρα σε Ευρώπη και Αμερική. Επίσης πρέπει να σημειωθεί ότι το ZDDP είναι ένα πρόσθετο για την έσχατη ανάγκη της τριβής μετάλλου με μέταλλο όταν για κάποιο λόγο χάσουμε την μεμβράνη του λιπαντικού μας. Βέβαια για περιορισμένο χρόνο και εάν το λάδι μας κάνει την δουλειά του χωρίς απρόοπτα όπως μία διαρροή, δεν θα χρειαστούμε αυτή την ιδιότητα κάτω από τις καθημερινές συνθήκες.
Σημείωση: Είναι αλήθεια ότι σε πολύ σπάνιες περιπτώσεις, και όταν τα λάδια SJ έχουν και τα αντιτριβικά για την μείωση της κατανάλωσης, υπάρχει η περίπτωση να μην συμπλέκει η μίζα και να γυρνάει τρελά. Υπήρξε τέτοια περίπτωση σε Honda Goldwing αλλά δεν σημαίνει ότι δημιουργείται ζημιά, απλώς άλλαζαν λάδι και δούλευε κανονικά.

 

ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Ισχυρισμός:
Οι μοτοσικλέτες λειτουργούν σε μεγαλύτερες θερμοκρασίες και περισσότερες στροφές άρα χρειάζονται λιπαντικά με πιο ακριβά πολυμερή για μεγαλύτερη αντοχή μεμβράνης από τα αυτοκίνητα.
Ουσία: Αυτό ήταν αλήθεια 10 με 20 χρόνια νωρίτερα, όπου τα αυτοκίνητα πράγματι δούλευαν με χαμηλότερες στροφές, αλλά τώρα με τα πολυβάλβιδα (για να μην πούμε και τα τούρμπο) αυτοκίνητα και την εξέλιξη των πετροχημικών οι διαφορές έχουν εν πολλοίς εξαλειφθεί. τα λάδια τύπου SG και SJ είναι κατά πολύ ανώτερα από τα παλαιότερα SE και SF αλλά οι κατασκευαστές εξακολουθούν να συγκρίνουν τα μοτοσικλετιστικά λάδια με τα παλαιότερα αυτοκινητιστικά για να μας πείσουν για την ανωτερότητά τους.

 
2. Τι έχει αποκαλυφθεί σε ανεξάρτητες έρευνες
Ισχυρισμός:
Το πιο σημαντικό χαρακτηριστικό πού τα ακριβότερα πολυμερή έχουν να καταπολεμήσουν είναι εκτός από την διατήρηση της λιπαντικής μεμβράνης, η αντοχή στην αυξημένη φθορά πού προκαλούν τα κιβώτια ταχυτήτων πού έχει σαν αποτέλεσμα να χαλάνε τα χαρακτηριστικά ροής του λαδιού. Είναι το ιξώδες πού λέμε στην Ελλάδα στα Αγγλικά Viscosity, και είναι το πιο σημαντικό χαρακτηριστικό του λαδιού. Αυτό είναι και το πιο διαφημισμένο χαρακτηριστικό, τα κιβώτια ταχυτήτων μας λοιπόν είναι πού μας κάνουν να τρέχουμε να πάρουμε το ακριβό λάδι ειδικό για μηχανές. Για αυτό το θέμα, το Motorcycle Consumer News είχε επαφή με τον John Woolum καθηγητή Φυσικής του Πανεπιστημίου του Los Angeles ο οποίος είναι ο ίδιος μοτοσικλετιστής αλλά και την εποχή εκείνη ξεκινούσε με δική του πρωτοβουλία σχετικές μελέτες. Χρησιμοποίησε πέντε διαφορετικά λάδια σε μία μοτοσικλέτα Honda V65 Sabre

Τρία αυτοκινητιστικά :
Castrol GTX 10W40 (ορυκτέλαιο πολύ φθηνό πού εισάγεται και στην Ελλάδα 900δρχ/λίτρο)
Castrol Syntec 10W40 συνθετικό
Mobil 1 15W50 συνθετικό
Δύο μοτοσικλετιστικά:
Spectro 4 10W40 ορυκτέλαιο
Honda HP4 10W40 ημισυνθετικό
Χωρίς να σας κουράσω με τις λεπτομέρειες της έρευνας θα σας πω μόνο ότι ελέγχθηκε η ροή του καθενός στα 0 χιλιόμετρα και μετά στα 800 μίλια (1280 χλμ) και στα 1500 μίλια (2400 χλμ). Για την ακρίβεια μετρήθηκε η κινηματική ροή πού είναι η σχέση ροής δια την πυκνότητα του υγρού) Το νούμερο πού βγαίνει εκφράζει το ποσοστό ροής πού παραμένει στις ιδιότητες του λαδιού ξεκινώντας από 100% στα 0 χλμ. Δηλαδή στον πίνακα πού ακολουθεί το Castrol GTX για παράδειγμα στα 1280χλμ. Έχει διατηρήσει την ροή του στο 72,2% ή με άλλα λόγια έχει χάσει το 27,8% της δυνατότητάς του να εξακολουθεί να ρέει στα διάφορα σημεία του κινητήρα μας.
                   0 χλμ.    1280χλμ.    2400χλμ.
MOBIL 1            100%      86,6%       83%
CASTROL SYNTEC     100%      78,1%       74,5%
CASTROL GTX        100%      72,2%       68%
HONDA HP4          100%      69,2%       65,6%
SPECTRO    4       100%      68%         63,9%

Aπό τα παραπάνω φαίνεται ότι τα αυτοκινητιστικά λάδια προσφέρουν όχι μικρότερη λίπανση αλλά αντιθέτως μεγαλύτερη από τα εξειδικευμένα μοτοσικλετιστικά λάδια, όταν χρησιμοποιούνται σε μοτοσυκλέτες.

Δεύτερον ότι τα συνθετικά είναι ανώτερα, τουλάχιστον στην σημαντική ιδιότητα της ροής. Μια και το Mobil 1 φάνηκε τόσο ανώτερο, παρέμεινε στην μηχανή μέχρι τα 2500 μίλια (4000 χλμ) και έγραψε μία κινηματική ροή του 79,1% . Παρεμπιπτόντως, η μεγαλύτερη απώλεια ροής γίνεται στα πρώτα χιλιόμετρα χρήσης. Το πρόβλημα λοιπόν πού αντιμετωπίζει ένας μοτοσικλετιστής, δεν είναι κάποια έλλειψη λαδιών για την μηχανή του γιατί σε όποιο κατάστημα και να μπει, θα δει πληθώρα ειδικών λαδιών για την μηχανή του, συνθετικά ή μη, τα οποία κοστίζουν λίγο ή πολύ πιο ακριβά από τα αυτοκινητιστικά. Ο λόγος είναι το ότι ενώ η βενζίνη και το πετρέλαιο κίνησης αποδίδουν μικρά σχετικά ποσοστά κέρδους στις πετρελαιοβιομηχανίες, αντιθέτως είναι ελεύθερες να κοστολογήσουν όσο θέλουν τα λιπαντικά και εκεί έχουν τα μεγαλύτερα κέρδη. Κάθε λογής εταιρεία, αυτοκινήτων μοτοσικλετών, ανεξάρτητες, πετρελαιοβιομηχανίες, όλοι τρέχουν ποιος θα πουλήσει το δικό τους λιπαντικό. τα περιοδικά είναι γεμάτα διαφημίσεις και ειδικά οι μοτοσικλετιστές αντιμετωπίζουν τις υψηλότερες τιμές. Δεν χρειάζεται να είμαστε ακριβοί στα πίτουρα και φτηνοί στ'αλεύρι αλλά όταν δεν υπάρχουν αποδεδειγμένα συγκεκριμένα προτερήματα των μοτοσικλετιστικών λαδιών έναντι των αυτοκινητιστικών, θα προτιμήσουμε τα δεύτερα πού είναι σαφώς φθηνότερα. Εγώ χρησιμοποιούσα Mobil1 στο Honda XLR250 πού είχα κάμποσα χρόνια και είχα κάνει 60.000 χιλιόμετρα χωρίς ένα πρόβλημα και εννοώ κανένα πρόβλημα..>

 

3. Εφόσον έχουμε μεγαλύτερες επιλογές, τι να προτιμήσουμε συνθετικό ή απλό;
Σύμφωνα με την παραπάνω έρευνα φαίνεται ότι το συνθετικό έχει μεγαλύτερη ικανότητα να διατηρεί τα χαρακτηριστικά ροής από το ορυκτέλαιο. Επιπλέον ας να δούμε με ποιο τρόπο ένα λάδι γίνεται πολύτυπο (Multy-viscosity). Με την προσθήκη πολυμερών σε ένα ελαφρύ λάδι 5W, 10W, 20W εμποδίζεται να γίνει πολύ λεπτό όσο ανεβαίνει η θερμοκρασία. Με αποτέλεσμα στους 100 βαθμούς Κελσίου να έχει λεπτύνει όσο το μεγαλύτερο νούμερο. Με άλλα λόγια μπορούμε να σκεφτούμε ένα λάδι 20W-50 σαν ένα 20άρι πού θα λεπτύνει μέχρι 50 όταν ζεσταθεί. Το πρώτο νούμερο το διαλέγουμε σε σχέση την χαμηλότερη εξωτερική θερμοκρασία πού θα συναντήσουμε. Δηλ. 5W για -25C , 10W για -20C , 15W για -15C και 20W για -10C Με αυτό στο μυαλό είναι σίγουρα υπερβολή να διαλέξουμε κάτω από 20W για τις περισσότερες περιοχές της Ελλάδας και μπορώ να φανταστώ μόνο κάποιον από το Νευροκόπι για παράδειγμα να χρησιμοποιεί 15W ή 10W μέσα στο καταχείμωνο. Αλλά και όσο μεγαλύτερη είναι η διαφορά του τύπου του λαδιού από το μικρότερο στο μεγαλύτερο νούμερο, τόσο περισσότερα πρόσθετα πρέπει να χρησιμοποιηθούν κάτι πού μειώνει την ικανότητα του λαδιού να κάνει την βασική του δουλειά πού είναι να λιπάνει.

Προτιμήστε λοιπόν ένα λάδι 20W πού να μην γίνεται πάνω από 50. Με άλλα λόγια η μεγαλύτερη διαφορά να είναι 30 νούμερα. Από την άλλη όμως τα συνθετικά δεν έχουν ανάγκη τόσων πρόσθετων για να γίνουν πολύτυπα και έτσι έχουν την δυνατότητα να λιπαίνουν καλύτερα στην ίδια κατηγορία ενός ορυκτέλαιου. Τα συνθετικά είναι συνολικά καλύτερα, γιατί σύμφωνα με όλες τις πηγές έχουν μεγαλύτερη αντοχή στην οξείδωση λόγω υψηλής θερμοκρασίας, υψηλή αντοχή μεμβράνης. Λίγα κατάλοιπα και καλύτερη ροή σε πολύ χαμηλή θερμοκρασία (αν και το τελευταίο είναι σχεδόν άχρηστο στην Ελλάδα.) Αξίζουν όμως τα παραπάνω χρήματα; Σύμφωνα και με μία εναλλακτική γνώμη αν συγκρίνουμε την επιπλέον αξία των συνθετικών σε σχέση με ένα πολύ καλής ποιότητας ορυκτέλαιο, τα επιπλέον χρήματα θα τα χρησιμοποιούμε να αλλάζουμε τα ορυκτέλαιο πιο συχνά και έτσι η διαφορά στην ουσία είναι αρκετά μικρή. Βέβαια και οι δύο εκλογές είναι καλές και η απόφαση παραμένει στον μοτοσυκλετιστή.
   
4. Εκλογές πού δεν φανταζόμασταν και διάφορα ακριβά πρόσθετα πού κυκλοφορούν στην αγορά.
Δεν θα το φανταζόμουν αν δεν το είχα διαβάσει. Στην Ελλάδα τουλάχιστον είναι εντελώς αδοκίμαστο και δεν πρόκειται να είμαι ο πρώτος που θα το κάνει. Όλοι σχεδόν οι κατασκευαστές διαθέτουν λάδια για αυξημένη χρήση σε αντίξοες συνθήκες ,διατίθενται σε μεγάλες συσκευασίες (θα το ψάξω πόσο μεγάλες) και προτιμούνται για επαγγελματικές χρήσεις συμπεριλαμβανομένων και φορτηγών. Ένα τέτοιο για παράδειγμα είναι το Delvac1300 Super ή Delvac 1 από την Mobil. Το δεύτερο είναι παρόμοιο με το Mobil 1 αλλά σε χαμηλότερη τιμή λόγω της αγοράς πού διατίθεται. Και εγώ ξαφνιάστηκα όταν άκουσα ότι μπορώ να βάλω λάδι φορτηγού στην μηχανή μου (δεν θα μπορούσαν να είναι πιο ανομοιογενή οχήματα) αλλά σύμφωνα και με πηγές μέσα στη Mobil είναι περίφημο εναλλακτικό λάδι για μηχανές. Θα περιμένω να ακούσω περισσότερα σχετικά με αυτό το θέμα. Τέλος μία σημείωση σχετικά με τα διάφορα πρόσθετα τύπου SLIK πού υπόσχονταιτον ουρανό με τ' άστρα. Μην το κάνετε. Όχι μόνο πετάτε τα λεφτά σας χωρίς λόγο αλλά και μπορεί να αντιδράσουν με τα πρόσθετα πού ήδη έχει το λάδι σας και να έχετε χειρότερο αποτέλεσμα.

5. Τι γίνεται με τις "άλλες" μηχανές;
Μια και είμαι κάτοχος BMW έχω μια από τις μηχανές πού έχουν όχι μόνο ξηρό συμπλέκτη αλλά και ξεχωριστή λίπανση κιβωτίου Το ίδιο και τα Moto Guzzi). Άρα όχι μόνο δεν χρειάζεται να διστάσω να χρησιμοποιήσω αυτοκινητιστικό λάδι αλλά σχεδόν επιβάλλεται. Φυσικά η BMW όπως και άλλοι κατασκευαστές διαθέτει δικό της λάδι και το εξουσιοδοτημένο συνεργείο χρησιμοποιεί μόνο αυτό, πού είναι οπωσδήποτε "αυτοκινητιστικού", ας το πούμε έτσι, τύπου αν και μόλις είπαμε ότι οι διαφορές είναι ασήμαντες. Φυσικά το λάδι της BMW θα έχει χαμηλή περιεκτικότητα σε φωσφορούχα πρόσθετα γιατί τώρα βγάζει όλα της τα μοντέλα και με καταλύτη.



Offline Venumis (Mike)

  • Rossi και πάνω !
  • *****
    • Posts: 832
Reply #268 on: Δευτέρα 03 Μάιος 2010, 15:08:15 μμ
Τα τελευταία λάδια που έβαλα στο ΤΑ ήταν τις Castrol τα GP (αν θυμάμαι καλά το "GP" Θυμάμαι την συσκευασία) δεν έβαλα 10 - 40 αλλά 15 η 20 - 50.. Πραγματικά έμεινα πάρα πολυ ευχαριστημένος απο αυτα τα λάδια, σασμαν βούτηρο και ήχος κινητήρα πάρα πολυ καλός, έφτανα κόφτες και το μηχανάκι δούλευε πάρα πολύ στρωτά !


Μετά απο τόσα χρόνια ακόμα ακούω Heavy metal και το γουστάρω τρελά..Μπράβο μου ο μπαγάσας, μου αρέσω !


Offline Stoneman

  • Moderator
  • Rossi και πάνω !
  • *****
    • Posts: 9809
  • Η πιο ωραια φατσουλα στον ντουνια!
Reply #269 on: Δευτέρα 03 Μάιος 2010, 15:11:37 μμ
Castrol τα GP, 15 η 20 - 50 : οκ στα υπ' οψιν



Offline Venumis (Mike)

  • Rossi και πάνω !
  • *****
    • Posts: 832
Reply #270 on: Δευτέρα 03 Μάιος 2010, 16:10:37 μμ
Οταν παω σπίτι θα δω το μπετονάκι και θα γράψω ακριβώς τι είναι !


Μετά απο τόσα χρόνια ακόμα ακούω Heavy metal και το γουστάρω τρελά..Μπράβο μου ο μπαγάσας, μου αρέσω !


Offline kostasj

  • >>>>>>
  • Rossi και πάνω !
  • *****
    • Posts: 1523
Reply #271 on: Τρίτη 04 Μάιος 2010, 02:06:05 πμ
Κι εγώ castrol 10w-40 εχω τωρα και μάλλον θα βάλω 15w-50 (της ίδιας εταιρίας) στην επόμενη αλλαγή


>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Αφού όλοι ψάχνουμε την αλήθεια..
Κι αφού σχεδόν όλοι ξέρουμε ποια είναι..
Γιατί το ψέμα είναι πιο δημοφιλές  ???


Offline Stoneman

  • Moderator
  • Rossi και πάνω !
  • *****
    • Posts: 9809
  • Η πιο ωραια φατσουλα στον ντουνια!
Reply #272 on: Τρίτη 04 Μάιος 2010, 14:18:00 μμ
Κι εγώ castrol 10w-40 εχω τωρα και μάλλον θα βάλω 15w-50 (της ίδιας εταιρίας) στην επόμενη αλλαγή

Γιατι???



Offline kostasj

  • >>>>>>
  • Rossi και πάνω !
  • *****
    • Posts: 1523
Reply #273 on: Τρίτη 04 Μάιος 2010, 19:14:25 μμ
Για δοκιμή.
...έρχεται και καλοκαίρι
Όπως έχουν αναφέρει και αρκετοί το πιο χοντρό λάδι κάνει λίγο πιο 'μαλακό' το σασμάν
Άλλωστε η μηχανή μου έχει κάνει και 39000χλμ. Δεν είναι καινούρια


>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Αφού όλοι ψάχνουμε την αλήθεια..
Κι αφού σχεδόν όλοι ξέρουμε ποια είναι..
Γιατί το ψέμα είναι πιο δημοφιλές  ???


Offline Nikos Paxinos

  • Παλιά Σχολή
  • Rossi και πάνω !
  • *****
    • Posts: 647
  • Emperor of Bans
Reply #274 on: Κυριακή 16 Μάιος 2010, 15:03:58 μμ
Πολύ ωραίο νήμα !!

Εγώ χρησιμοποιώ τα Torco T4R 20W-50 και στις δύο μοτοσυκλέτες που έχω όλο το χρόνο με αλλαγές κάθε 6Κ χλμ μαζί με το φίλτρο λαδιού (το ίδιο φοράνε και οι δύο  ;D).Δεν έχω κανένα πρόβλημα και τα μοτέρ και τα κιβώτια λειτουργούν πολύ καλά.


Ετσι κι αλλιώς μόνοι μας ερχόμαστε και μόνοι μας φεύγουμε από αυτή τη ζωή.Ολα τα υπόλοιπα είναι διασκέδαση της μοναξιάς μας και δρόμος...