Δευτέρα 11 Δεκέμβριος 2017, 15:28:49 μμ *
Καλώς ορίσατε, Επισκέπτης. Παρακαλούμε συνδεθείτε ή εγγραφείτε.

Σύνδεση με όνομα, κωδικό και διάρκεια σύνδεσης
Νέα: Website του συλλόγου www.transalp.gr
 
   Αρχικη   Βοηθεια Αναζητηση Σύνδεση Εγγραφή  
0 μέλη και 1 επισκέπτης διαβάζουν αυτό το θέμα. « προηγούμενο επόμενο »
Σελίδες: [1] | Κάτω Εκτύπωση
Αποστολέας Θέμα: Μάθετε για τις αλυσίδες των μηχανών  (Αναγνώστηκε 5810 φορές)
KostasC
Administrator
Rossi και πάνω !
*****
Αποσυνδεδεμένος

Μηνύματα: 10361


Γαβ !


« στις: Παρασκευή 25 Σεπτέμβριος 2009, 11:59:02 πμ »

απο https://www.e-wheels.gr/Article.php?PageId=166&ArticleId=657

Λίγοι από εμάς, δίνουν προσοχή στους τεχνικούς που τρέχουν γύρω από την γραμμή εκκίνησης, ψεκάζοντας τις τελευταίες σταγόνες λιπαντικού στις αλυσίδες των μηχανών, πριν πέσει η σημαία εκκίνησης.. Αλλά για τα «φρικιά» της τεχνολογίας , όπως είναι ο κος Longoni ,αυτοί είναι ιδιαίτερα συναρπαστικοί άνθρωποι.
Ο κος Longoni είναι ένας αληθινός άνθρωπος των αγώνων, που δρούσε πίσω από τα παρασκήνια, με χρόνια εμπειρίας στο service των μεγάλων παγκόσμιων πρωταθλητών GP, ένα άτομο που έχει επηρεάσει την εξέλιξη και την ανάπτυξη των αλυσίδων των μοτοσικλετών .
Για είκοσι έτη ο κ. Longoni ήταν ο αρχιμηχανικός για τους ιταλικούς οίκους κατασκευής αλυσίδων. Και αυτό σημαίνει φροντίδα για τις ανάγκες των αλυσίδων πολλών παγκόσμιων πρωτοπόρων. Οι μοτοσικλέτες έχουν αλλάξει πολύ λόγω της ανάμιξής του στους αγώνες, ακόμα και όταν διένυε τις τελευταίες μέρες της η δυναστεία της MV Augusta GP . Ακόμα κι αν οι αλυσίδες φαίνονται πάρα πολύ ίδιες, οι βελτιώσεις στην τεχνολογία είναι άπειρες. Κατά τον κ. Longoni τα GP των τελών της δεκαετίας '70 που είχαν ιπποδύναμη μόλις πάνω από 110-120 HP , χρησιμοποίησαν μια αλυσίδα 530 η οποία ζύγιζε 1,2 κιλά ανά τρέχον μέτρο . Τα σημερινά GP με ιπποδυνάμεις κοντά στους 200 HP ,λειτουργούν με μια αλυσίδα 520 με βάρος 1 κιλό ανά μέτρο. Αυτό δεν είναι κανένας άθλος. Όλες εκείνες οι εσωτερικές βελτιώσεις στα υλικά και την τεχνολογία δεν είναι απλά ορατές στο γυμνό μάτι.
Αλλά η ιπποδύναμη δεν είναι το πάν. Ο κ. Longoni ξέρει τις απαιτήσεις των αλυσίδων του κάθε οδηγού. Οι αδικαιολόγητες απαιτήσεις στις αλυσίδες δεν πρόκειται να τις συναντάμε μόνο σε οδηγούς αγώνων. Οι οδηγοί MX με 30 cm διαδρομή αμορτισέρ και μηχανές 60 HP είναι μια πρόκληση, επίσης. Το τέντωμα της αλυσίδας ειναι τόσο κρίσιμο για την κατάλληλη μεταφορά της δύναμης, και ποικίλλει πολύ ,και η λάσπη και η άμμος δεν βοηθούν καθόλου. Ο κ. Longoni έχει ξοδεψει αρκετό χρόνο να εξετάζει τις ανάγκες των οδηγών MX καθώς επίσης και εκείνων των αγώνων στις πίστες αλλά και των οδηγών μηχανών σε πάγο. Όλες εκείνες οι ομάδες είναι βέβαιος ότι ψάχνουν ένα τρόπο, έναν καλύτερο τρόπο να μεταφέρουν τη δύναμη, όπου και όταν την χρείαζονται.Αλλά υπάρχει μια επιλογή στην κλασική αλυσίδα;
«Ο οδοντωτός λαστιχένιος ιμάντας αρχικά φάνηκε σαν μια καλή εναλλακτική λύση, και ο οποίος είχε λάβει μέρος σε αγώνες αλλά δεν ήταν η απάντηση» λέει ο κ. Longoni.
Το όριο δύναμης ενός οδοντωτού ιμάντα συσχετίζεται άμεσα με το πλάτος του. Εκείνη η δύναμη είναι ΕΝΤΑΞΕΙ για ένα απόθεμα ισχύος της τάξης των 60HP (ή 90HP) αλλά επάνω από αυτήν την ισχύ ο ιμάντας θα πρέπει να είναι πολύ μεγάλος. Επίσης, αντίθετα από τις αλυσίδες, οι ιμάντες δεν είναι εύκολο να ρυθμιστούν και να σεταριστούν.
Έτσι, για το εγγύς μέλλον είμαστε «κολλημένοι» με τις αλυσίδες . Το τελευταίο μεγάλο βήμα στην ανάπτυξη αλυσίδων ήταν στη δεκαετία του '80 με τη μαζική εισαγωγή της O-ring αλυσίδας. Εκείνα τα μικρά λαστιχένια δαχτυλίδια, ελυσαν αυτό που ήταν ο μεγαλύτερος πονοκέφαλος του κατασκευαστή αλυσίδων για πολλά έτη: την Απώλεια λιπαντικού. Οι μικροί πείροι και οι κρίκοι, που επιτρέπουν σε μια αλυσίδα να «σπάει» κατά την κίνησή της πάνω από έναν γρανάζι, είχαν ανάγκη από πολύ λίγο λάδι. Σαν αυτό να μην ήταν αρκετό, οι υψηλές φυγοκεντρικές δυνάμεις που εμφανίζονται όταν αυξάνουν οι περιστροφές των αλυσίδων γύρω από το γρανάζι κίνησης, διώχνουν το λιπαντικό. Η εμφάνιση της O-ring αλυσίδας επέτρεψε στην αλυσίδα να κρατήσει το λάδι της μέσα για μεγάλες περιόδους. Το λιπαντικό σε μια σύγχρονη O-ring αλυσίδα δεν είναι συνηθισμένο . Περιέχει την αφθονία των συνθετικών πρόσθετων ουσιών που το βοηθούν να αντισταθεί στα τεράστια φορτία που αναπτύσσονται κατά τη διάρκεια της εκκίνησης υπό πλήρες φορτίο.
« Δοκίμασαν άλλο αντιτριβικό πρόσθετο στο λιπαντικό της αλυσίδας;»
Η τριβή δεν είναι το ζήτημα, λέει ο κ. Longoni , αλλά η επιφανειακή τάση του λιπαντικού που το κρατά στο μέταλλο και το προστατεύει από την φθορά. Ο κ. Longoni έχει επίσης αφθονία συμβουλών, για την κατάλληλη προστασία των αλυσίδων. Ακόμη και η φτηνότερη αλυσίδα χωρίς O-rings, θα διαρκέσει μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, με την κατάλληλη προσοχή, τη λεπτομερή ρύθμιση και τη λίπανση σε διαστήματα ανά 500 χιλιόμετρα. Ο κ. Longoni υποστηρίζει ότι το «βαρύ» λιπαντικό των γραναζιών των σασμάν ( Βαλβολίνη) που θα εφαρμοστεί με μια βούρτσα είναι αυτό που πολλές αγωνιστικές ομάδες χρησιμοποιούν, αλλά αυτό είναι μια πρόχειρη πρόταση και μόνο όταν μπορεί να αφεθεί η αλυσίδα για να στραγγίσει καλά μέσα στην νύχτα. Οι περισσότεροι άνθρωποι ψεκάζουν το λιπαντικό στην αλυσίδα, που είναι καλό εφ' όσον περιμένουν τα απαραίτητα 20 λεπτά για να αφήσουν τους διαλύτες του ψεκασμού να εξατμιστούν και να παραμείνει τελικά το παχύτερο λιπαντικό στην αλυσίδα, και όχι επάνω στα πλαινά του ελαστικού.
Το γράσσο των αλυσίδων δεν είναι τόσο αποδοτικό. Δεν μπορεί να εισχωρίσει στις σφιχτές συναρμογές μεταξύ των κινούμενων μερών αλλά είναι ο καλύτερος τρόπος για να συντηρηθούν και να προστατευθούν οι πλευρές της αλυσίδας από την οξείδωση του χειμώνα. Ο κύριος εχθρός του λιπαντικού των αλυσίδων είναι υψηλές θερμοκρασίες. Η θερμοκρασία μιας αλυσίδας δεν πρέπει να υπερβεί τους 160 βαθμούς Fahrenheit (70 βαθμοί Κελσίου). Πάνω από αυτήν, το λιπαντικό των αλυσίδων αρχίζει να λεπταίνει, και οι πιθανότητες να διαρρέει έξω μετά από τα O-rings αυξάνουν και φυσικά η επιφανειακή τάση του φίλμ του λιπαντικού μειώνεται.
Αυτό θέτει το θέμα ρύθμισης των αλυσίδων ή μάλλον το θέμα της έλλειψης ρύθμισης των αλυσίδων, του κύριου ενόχου για τις «καλοψημένες» αλυσίδες (αν ήταν κρέας θα είχε καεί!!!). Όμως και μια «σφιγμένη» αλυσίδα είναι πολύ μια χειρότερη από μια χαλαρή. Οι αναβάτες που τα ψάχνουν τα θέματα ξέρουν ότι η ένταση (το λεγόμενο τέντωμα) των αλυσίδων αυξάνει με την μετακίνησης της ανάρτησης, και ξέρουν επίσης τι σημαίνει μια αρκετά σφιχτή αλυσίδα να γίνεται ανέφικτα σφιχτή όταν η ανάρτηση είναι τέρμα κάτω. Αυτά τα προστιθέμενα και «περιττά» φορτία μπορούν να υπερβούν την ικανότητα της αλυσίδας και η αυξανόμενη τριβή να αυξήσει τη θερμοκρασία της αλυσίδας στα ύψη . Μια νέα, επίσης-σφιχτή αλυσίδα μπορεί, σε έναν χρόνο , να γίνει παρελθόν.
Ο καλύτερος τρόπος να ελεγχθεί το τέντωμα των αλυσίδων, και τον οποίο χρησιμοποιούν οι πιο μεγάλες αγωνιστικές ομάδες ,είναι να ζητήσουμε από δύο από τους πιο μεγαλόσωμους φίλους μας, να καθίσουν στην μηχανή έτσι ώστε να συμπιεστεί η πίσω ανάρτηση . Αυτό είναι το σημείο του μέγιστου τεντώματος . Κουνάμε πάνω-κάτω τη αλυσίδα, στο μέσον της απόστασης των 2 γραναζιών, κατόπιν μετράμε το ύψος από το μπράτσο της πίσω ανάρτησης μέχρι την αλυσίδα σε αυτό το σημείο (όταν είναι ελεύθερη) και κατόπιν την τραβάμε πάνω και ξαναμετράμε. Δεν ξεχνάμε ότι όλα γίνονται με συμπιεσμένη την πίσω ανάρτηση. Η διαφορά πρέπει να είναι 13 χιλιοστά περίπου.
Φυσικά, μια χαλαρή, αλυσίδα που σέρνεται στο πάτωμα δεν είναι πάρα πολύ καλή λύση. Μια χαλαρή αλυσίδα θα τρίψει στο πέρασμά της , πολλά στατικά μέρη της μηχανής .Επίσης τα γρανάζια θα υποφέρουν. Μια χαλαρή αλυσίδα θα εισχωρήσει στις υψηλότερες και πιό αδύνατες περιοχές των δοντιών και θα τις κάμψει αργά . Κατάλληλο τέντωμα και εδώ είναι η καλύτερη λύση.
Επίσης, κατάλληλο τέντωμα σημαίνει μια ευθυτενής και σωστή περιστροφή της πίσω ρόδας. Μια «αλλοίθωρη» οπίσθια ρόδα θα καταπονήσει και θα κατανέμει ασύμμετρα τις πιέσεις στην αλυσίδα.
Ένας γρήγορος έλεγχος μπορεί να γίνει. Σταθεροποιείστε την μηχανή έτσι ώστε να μπορεί να κινηθεί η πίσω ρόδα, δώστε λίγο «γκάζι» και παρατηρήστε την γραμμική ταχύτητα της αλυσίδας. Μια στραβή ή λάθος ευθυγραμμισμένη ρόδα θα μεταδώσει την ταλάντωσή της και στην αλυσίδα.
Οι αναβάτες των off road έχουν επίσης μερικά προβλήματα. Η λάσπη ή η άμμος που περνά και «παγιδεύεται» μεταξύ της αλυσίδας και των γραναζιών λειτουργεί ως λεπτή γεμάτοι κόκκους αλοιφή, που χαλάει τις αλυσίδες σε σύντομο χρόνο. Η εμπειρία του κου Longoni λέει ότι τα γρανάζια με λιγότερα δόντια που υπάρχουν στην aftermarket αγορά βοηθούν πολύ στη μείωση της φθοράς και της καταπόνησης της αλυσίδας , απομακρύνοντας την βρώμα από τις περιοχές που καταπονούνται πολύ. Η κατάλληλη συντήρηση της αλυσίδας μιας off road μηχανής, σημαίνει επίσης καλό πλύσιμο μετά τον αγώνα και αφού στεγνώσει τότε πολύ καλή λίπανση. Μέχρι την ώρα του επόμενου γύρου που όλο το επιπλέον λιπαντικό θα έχει στάξει , μειώνοντας την πιθανότητα να μαζευτεί πολύ σκόνη.
Τα 500 κομμάτια που αποτελούν μια αλυσίδα, «ζούν» μια όχι τόσο συναρπαστική «ζωή»!!!
Η κατάλληλη προσοχή στην αλυσίδα δεν είναι πάρα πολύ σκληρή δουλειά. Εάν η αλυσίδα σας ήταν λάθος τοποθετημένη και ρυθμισμένη να νοιώσετε την πίκρα στο τέλος του αγώνα !!!
Καταγράφηκε

Σελίδες: [1] | Πάνω Εκτύπωση 
« προηγούμενο επόμενο »
Μεταπήδηση σε:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines
SMF Theme © Gaia
Έγκυρη XHTML 1.0! Έγκυρα CSS!