Hellas Transalp Forum

Ας γνωρίσουμε τις μπαταρίες.

Pierros · 8064

Offline Pierros

  • νέος οδηγός
  • **
    • Posts: 52
on: Πέμπτη 27 Ιούνιος 2019, 01:56:09 πμ
Οι μπαταρίες των μοτοσικλετών έχουν υποστεί πολλές βελτιώσεις με την πάροδο των χρόνων.
Σήμερα υπάρχουν διαφορετικές μπαταρίες μοτοσικλέτας διαθέσιμες στην αγορά.

Θα πρέπει να κατανοήσουμε τις διαφορές μεταξύ τους για να μπορέσουμε να προσδιορίσουμε ποια μπαταρία είναι η καλύτερη για τη μοτοσικλέτα μας.

Ας δούμε λοιπόν τους τρεις πιο συνηθισμένους τύπους μπαταριών που χρησιμοποιούνται στις μοτοσικλέτες αυτές τις μέρες.


Υγρή μπαταρία μολύβδου οξέος

Αυτός είναι ο αρχαιότερος τύπος μπαταρίας που χρησιμοποιείται σε μοτοσικλέτες. Ο Γάλλος φυσικός Γκαστόν Πλανέ εφηύρε την  υγρή μπαταρία μολύβδου οξέος πίσω στο 1859. Η υγρή μπαταρία μολύβδου οξέος είναι μερικές φορές επίσης γνωστή ως μπαταρία με υγρά ή ανοικτού τύπου (FLA, Flooded Lead Acid). Είναι κατασκευασμένη από πλάκες μολύβδου (αρνητικές) και οξείδιο του μολύβδου (θετικές) μέσα σε διάλυμα ηλεκτρολύτη, ο οποίος αποτελείται από  35% θειικό οξύ και 65% νερό.
Οι μπαταρίες μολύβδου οξέος πρέπει να ελέγχωνται τακτικά και να συμπληρώνονται με αποσταγμένο νερό (μόνο), αν η στάθμη τους κατέβει κάτω από το ελάχιστο όριο, για να μην καταστραφούν οι πλάκες τους και κατά συνέπεια η μπαταρία.
Η τυπική τάση φόρτισης είναι από 14,4 έως14,9 Volt και τάση ηρεμίας μίας καινούργιας μπαταρίας από 13,1 έως 13,4 Volt.


Μπαταρία τύπου τζέλ (Gel).

Η τζέλ, είναι ένας τύπος σφραγισμένης μπαταρίας οξέος μολύβδου που χρησιμοποιείται σε μοτοσικλέτες. Περιέχει ηλεκτρολύτη (θειικό οξύ), αναμεμειγμένο με πυριτικό διοξείδιο, ζελατινοποιώντας τον κάνοντας τον ακίνητο.
Σε αντίθεση με τις υγρές μπαταρίες μολύβδου οξέος, αυτές οι μπαταρίες δεν χρειάζεται να διατηρούνται σε όρθια θέση. Οι μπαταρίες gel επίσης δεν έχουν καμία εξάτμιση ηλεκτρολυτών, διαρροές, ή προβλήματα διάβρωσης που είναι κοινά με τις υγρές μπαταρίες μολύβδου οξέος.
Αυτές οι μπαταρίες διαθέτουν μεγαλύτερη αντοχή σε κραδασμούς, σοκ και ακραίες θερμοκρασίες. Θα πρέπει να έχουμε υπόψιν μας ότι αυτού του τύπου μπαταρίες δεν αντιδρούν καλά σε ταχυφορτίσεις και χρειάζονται αργή φόρτιση.
Η τυπική τάση φόρτισης είναι από 14,0 έως14,2 Volt και τάση ηρεμίας μίας καινούργιας μπαταρίας από 13,1 έως 13,3 Volt.


Μπαταρίες AGM (Absorbed Glass Mat)

Τέλος, η μπαταρία AGM, είναι ο πιο κοινός τύπος μπαταρίας μολύβδου οξέος που χρησιμοποιείται στις μοτοσικλέτες. Είναι μια κλειστή και χωρίς συντήρηση μπαταρία. Επίσης, παρόμοια με την μπαταρία τύπου τζέλ, δεν χρειάζεται να την κρατήσουμε σε όρθια θέση. Αυτές οι μπαταρίες είναι ανθεκτικές στη θερμότητα και τις δονήσεις, μειώνοντας έτσι τα ποσοστά αποτυχίας και βλάβης.
Το πλεονέκτημα των μπαταριών τύπου AGM σε σχέση τις μπαταρίες τύπου τζέλ, είναι ότι παρέχουν παρόμοια απόδοση, αλλά κοστίζουν πολύ λιγότερο από τις μπαταρίες τζέλ.
Η τυπική τάση φόρτισης είναι από 14,4 έως 15,0 Volt και τάση ηρεμίας μίας καινούργιας μπαταρίας από 13,2 έως 13,8 Volt.


Γενικό χαρακτηριστικό όλων των παραπάνω τύπων μπαταριών είναι ότι δεν αρέσκονται να αποφορτίζωνται σε μεγάλο βαθμό (άνω του 30% της ονομαστικής τους τιμής οι ανοικτού τύπου και 50% οι τζέλ και AGM), διότι μειώνεται δραματικά η ζωή τους.

* Στην κατηγορία των μπαταρίων υγρού ηλεκτρολύτη, υπάρχουν δύο ακόμα υποκατηγορίες. Οι κλειστού τύπου και οι VRLA.


« Last Edit: Πέμπτη 27 Ιούνιος 2019, 02:33:24 πμ by Pierros »



Offline Pierros

  • νέος οδηγός
  • **
    • Posts: 52
Reply #1 on: Πέμπτη 27 Ιούνιος 2019, 14:51:23 μμ
Από τηλέφωνα και τους φορητούς υπολογιστές, η τεχνολογία μπαταριών με βάση το λίθιο έχει χρησιμοποιηθεί για πολλά χρόνια σε καταναλωτικά προϊόντα.
Απέκτησε καλή φήμη λόγω του γεγονότος ότι τα στοιχεία της μπορούν να αποθηκεύσουν μια τεράστια ποσότητα ενέργειας σε ένα πολύ μικρό χώρο.
Λόγο αυτής της ιδιότητας τους ξεκίνησαν να γίνονται πολύ δημοφιλής στα ηλεκτρικά εργαλεία και τώρα στις μοτοσικλέτες.

Το λίθιο είναι ένα ελαφρύ, αλκαλικό μέταλλο.

Είναι όλες οι μπαταρίες λιθίου ίδιες;

Το λίθιο αποτελεί μόνο ένα μικρό μέρος της μπαταρίας, αλλά υπάρχουν μερικοί διαφορετικοί τύποι:

Οι μπαταρίες πολυμερών λιθίου (Li-Po) που χρησιμοποιούνται στο μοντελισμό (αυτοκινήτων και αεροπλάνων), αλλά απαιτούν λίγη φροντίδα στη χρήση.

Οι μπαταρίες που χρησιμοποιούν τα τηλέφωνα μας είναι ιόντων λιθιου (Li-On).

Οι μπαταρίες που μας ενδιαφέρουν για τις μηχανές μας, χρησιμοποιούν LiFePo4 -φωσφορικό λίθιο- το οποίο είναι μια ασφαλέστερη χημεία, με μεγαλύτερη διάρκεια ζωής και περισσότερη ικανότητα να δώσει μεγάλες ποσότητες ρεύματος, κάτι το οποίο είναι απαραίτητο για την περιστροφή της μίζας και την εκκίνηση του κινητήρα.

Μύθοι και αλήθειες για τις μπαταρίες λιθίου μοτοσικλετών.

Πιθανότατα έχετε ακούσει μερικούς από τους μύθους για τις μπαταρίες λιθίου:

- Εκρήγνυνται αυθόρμητα.

- Δεν λειτουργούν με κρύο καιρό.

- Είναι απλά υπερτιμημένες μπαταρίες που κάνουν ακριβώς το ίδιο πράγμα που κάνουν οι μπαταρίες μολύβδου-οξέος.


Ας τα δούμε λοιπόν με τη σειρά.

Πρώτα απ ' όλα, οι μπαταρίες λιθίου είναι γνωστό ότι πιάνουν φωτιά όταν αντιμετωπίζονται ακατάλληλα – αλλά αυτές είναι μπαταρίες ιόντων λιθίου, το είδος που βρίσκετε σε μικρές συσκευές, όπως ασύρματα εργαλεία και τηλεκατευθυνομενα αυτοκίνητα ή αεροπλάνα.
Οι μπαταρίες που μας ενδιαφέρουν όπως έγραψα και πιο πάνω είναι LiFePo, λιθίου - σιδήρου - φωσφόρου, που είναι πολύ πιο σταθερές χημικά.

Μπορούν να λειτουργήσουν κάτω από συνθήκες χαμηλής θερμοκρασίας αλλά η χημεία τους απαιτεί να ζεσταίνονται πριν από τη χρήση, κάτι το οποίο μπορούμε πολύ εύκολα να πετύχουμε με το να ανάψουμε τα φώτα της μηχανής για ένα με δύο λεπτά πριν επιχειρήσουμε να πατήσουμε τη μίζα.
Ακόμα και αν δεν κάνουμε την προθέρμανση της μπαταρίας, αλλά πατήσουμε τη μίζα, θα δούμε ότι κάθε φορά που προσπαθούμε η μπαταρία θα αποδίδει καλύτερα.

Αλλά είναι πραγματικά "υπερτιμημένες μπαταρίες που κάνουν το ίδιο πράγμα που κάνουν οι μπαταρίες μολύβδου-οξέος;"
Λοιπόν, αν το μόνο που αναφέρεστε είναι να ξεκινούν ένα όχημα, τότε ναι, αυτό είναι αλήθεια. Αλλά πόσο καλά το κάνουν, και πόσο καιρό θα το κάνουν, είναι ένα εντελώς διαφορετικό θέμα.


Τι είναι αυτό που κάνει τις μπαταρίες λιθίου μια τόσο πολύ καλή επιλογή.

Γνωρίζουμε ότι και τα δύο είδη μπαταριών θα ξεκινήσουν με αξιόπιστο τρόπο τη μηχανή μας – οπότε γιατί να ξοδέψουμε περισσότερα χρήματα για μια μπαταρία λιθίου;

Διαρκούν περισσότερο.
Οι μπαταρίες μολύβδου-οξέος μπορεί να διαρκέσουν 500-1000 κύκλους φόρτισης σε βέλτιστες συνθήκες, αλλά στον πραγματικό κόσμο, 100-350 κύκλοι είναι πολύ πιο συνηθησμένο.
Οι μπαταρίες λιθίου φωσφόρου θα φτάσουν τους 1500 κύκλους φόρτισης πολύ εύκολα και μπορεί να φτασουν μέχρι 5000 όταν αντιμετωπίζονται σωστά.
Με άλλα λόγια, θα χρειαστούμε αρκετές αντικαταστάσεις στις κλασικές μπαταρίες για να επιτύχουμε τον ίδιο χρόνο "υπηρεσίας" με μια μπαταρία λιθίου. Κατ αυτόν το τρόπο, μακροπροθεσμα πάρα το υψηλότερο κόστος κτήσης (στις μέρες μας είναι περίπου 30-40 % παραπάνω) , θα αποσβεσει και στην ουσία θα αποπληρώσει τον εαυτό της.

Έχουν χαμηλότερη αυτοεκφόρτιση.
Οι μπαταρίες λιθίου φωσφόρου, έχουν εξαιρετικά χαμηλό ποσοστό αυτοεκφόρτισης, χάνοντας μόνο το 15% της φόρτισης τους σε διάστημα ενός χρόνου. Αν αυτό το νούμερο το συγκρίνουμε με τις κλασικές μπαταρίες μολύβδου οξέος που μπορεί ο ρυθμός αυτοεκφόρτησης να φτάσει ακόμα και το 1% σε ημερίσια βάση (οι καλύτερες μπαταρίες μπορούν να το περιορίσουν σε 5% το μήνα), καταλαβαίνουμε ότι η διαφορά είναι τεράστια.

Μεγαλύτερη παροχή ενέργειας.
Οι μπαταρίες μολύβδου οξέος θεωρούνται "νεκρές" αν εκφορτιστουν σε βάθος μεγαλύτερο του 50% με 70% της φόρτισης.
Ειδικά αν η τάση στα άκρα μιας δωδεκαβολτης μπαταρίας πέσει κάτω από τα 10,8 Volt, κινδυνεύει με καταστροφή λόγο της μη αναστρέψιμης θειίκωσης την πλακών (η θειικωση ξεκινάει όταν η τάση ηρεμίας πέσει κάτω από τα 12 volt).
Οι μπαταρίες λιθίου-φωσφόρου μπορούν να εκφορτίζονται με πλήρη ισχύ μέχρι να φτάσουν στο 10% χωρίς να παρουσιάσουν στοιχεία κόπωσης και καταστροφής, με αποτέλεσμα αποδίδουν για όλη τη διάρκεια της ζωής τους με σταθερό τρόπο.
Εδώ βέβαια θα πρέπει να επισημάνω ότι το βάθος εκφόρτησης μιας μπαταρίας παίζει σημαντικό ρόλο στην διάρκεια της. Το προτέρημα των  λιθίου-φωσφόρου είναι η μικρότερη επίδραση στη διάρκεια ζωής της η βαθιά εκφόρτιση  σε σχέση με των μολύβδου οξέων.

Είναι εξαιρετικά ελαφριές.
Για παράδειγμα, μια μπαταρία OEM ζυγίζει περίπου 3 κιλά και μια αντίστοιχη λιθίου κάτω από ένα κιλό – μια εντυπωσιακή εξοικονόμηση βάρους 70-80%.

Είναι πιο ασφαλείς.
Όχι μόνο δεν θα πιάσουν φωτιά, αλλά η κατασκευή των "ξηρών στοιχείων" των μπαταριών λίθου-φωσφόρου εξαλείφει τη χρήση δηλητηριώδους μολύβδου και επιβλαβούς θειικού οξέος. Μπορούν να τοποθετηθούν σε οποιαδήποτε κατεύθυνση, και ποτέ δεν θα διαρρεύσει οξύ.


Ποια είναι ομως τα μειονεκτήματα;

Ενώ οι μπαταρίες λίθου-φωσφόρου είναι ανώτερες μπαταρίες και η καλύτερη επιλογή για τους περισσότερους αναβάτες, μπορεί να μην είναι η ιδανική μπαταρία για όλους. Εδώ είναι μερικά μειονεκτήματα που μπορεί να κάνει μια μπαταρία μολύβδου - οξέων καλύτερη επιλογή για κάποιους.

Προφανώς, υπάρχει το κόστος.
Οι μπαταρίες λιθίου-φωσφορου κοστίζουν 60-250 €, σε σύγκριση με τις μολύβδου οξέως, οι οποίες κοστίζουν περίπου 35-150€.
Αν σας ενδιαφέρει περισσότερο να πάρετε το φθηνότερο από το καλύτερο, τότε η επιλογή είναι μονόδρομος στις μολύβδου οξέως.

Επιπλέον, θα πρέπει όταν φορτίζωνται εκτός μηχανής με ειδικό φορτιστή, ο οποίος φυσικά, είναι ένα πρόσθετο κόστος.
Οι μπαταρίες λιθίου-φωσφόρου μπορούν να φορτιστούν με τυπικούς φορτιστές, αλλά δεν εχουν τις ίδιες απαιτήσεις τάσης (η φόρτιση στις μολύβδου οξέων ξεκινά περίπου στα 12,8 volt, ενώ στις λιθίου φωσφόρου χρειάζονται 13-14.)

Επιπλέον, η συνεχής άντληση ρεύματος από εξαρτήματα (όπως συναγερμοί) είναι πιο δύσκολα διαχειρίσιμοι από ότι είναι για τις μπαταρίες μολύβδου οξέων. Αν έχετε ένα αριθμό από αξεσουάρ που αποστραγγίζουν την τροφοδοσία της μηχανής σας, μείνετε σε μπαταρίες μολύβδου-οξέος.

Και τέλος, αν οδηγήτε σε κρύο καιρό ή περιοχές, μια μπαταρία λιθίου φωσφόρου θα λειτουργήσει, αλλά μπορεί να σας ενοχλήσει να πρέπει να περάσει από τη διαδικασία θέρμανσης.







Offline Sotos

  • Global Moderator
  • Rossi και πάνω !
  • *****
    • Posts: 11470
Reply #2 on: Πέμπτη 27 Ιούνιος 2019, 15:54:26 μμ
Ωραίες πληροφορίες που γενικά αγνοούσα!
Δικά σου άρθρα?
Καλογραμμένα και επεξηγηματικά!
Ευχαριστώ!


Dad to the bone!     Σωτήρης   -   GSA -       b 82.144km


Offline Pierros

  • νέος οδηγός
  • **
    • Posts: 52
Reply #3 on: Πέμπτη 27 Ιούνιος 2019, 16:15:17 μμ
Σ' ευχαριστώ Soto.

Τα άρθρα είναι ένας συνδυασμός γνώσεων, έρευνας και συζητήσεων με ανθρώπους που κατά καιρούς έχω συναντήσει και μπορούσαν να με διαφωτίσουν σχετικά.

Προσπάθησα να καλύψω το θέμα γενικά χωρίς να αφήσω κενά και απορίες, κρατώντας γλώσσα απλή και εύκολα κατανοητή, ταυτόχρονα και να μην εισέλθω σε λεπτομέρειες που ενδεχομένως να κουραζαν ή να μην ήταν κατανοητές.

Στη διάθεσή σας και με χαρά αν κάποιος έχει απορίες να προσπαθήσω να τις επιλύσω.



Offline Stoneman

  • Moderator
  • Rossi και πάνω !
  • *****
    • Posts: 9809
  • Η πιο ωραια φατσουλα στον ντουνια!
Reply #4 on: Πέμπτη 27 Ιούνιος 2019, 19:19:30 μμ
Αληθεύει πως δεν παίζουν όλοι οι φορτιστές με όλους τους τυπους μπαταριών?

Μπορείς δλδ σε ενα μηχανάκι 20 ετίας και βάλε που κατασκευάστηκε για μπαταρία μολύβδου  με υγρά να βάλεις μια σύγχρονη μπαταρία Λιθίου?

Εκτός απο το οτι πρέπει να γίνεις επιστήμονας για να καβαλάς ένα μηχανάκι, τι είναι αυτό που θα κάνει κάποιον να την ''ψάξει'' τόσο πολύ?
Η διαφορά βάρους απο τα 2 κιλά στο ένα είναι λόγος επιλογής?
Διαβαζω για διαφορά βάρους κ κουφαίνομαι, δλδ με ενα κιλο λιγότερο το TA θα πιάσει τα 250χλμ/ω σε 3'' λιγότερα ? Η θα έχει καλύτερη οδηγική συμπεριφορά επειδή θα έχει λιγότερο βάρος ''ψηλα''?

Δλδ με άλλα λόγια αν μια μπαταρία , κάποιας ποιότητας πάντα , μολύβδου με μια σωστή χρήση ζεί απο 3 εως 4 χρόνια , συμφέρει να ασχοληθείς κ να αγοράσεις μια λιθίου που θα κοστίζει τα διπλά λ7?
Μια λιθίου μετα απο 4 χρόνια ζωής , θα παρέχει φορτίο όσο μια καινουργια μολύβδου MF?



Offline Παύλος

  • Moderator
  • Rossi και πάνω !
  • *****
    • Posts: 9897
Reply #5 on: Πέμπτη 27 Ιούνιος 2019, 19:50:41 μμ
Τι να πω, Πιέρο απλα respect


Παύλος Καρούμπης


Offline Pierros

  • νέος οδηγός
  • **
    • Posts: 52
Reply #6 on: Πέμπτη 27 Ιούνιος 2019, 21:28:26 μμ
Αληθεύει πως δεν παίζουν όλοι οι φορτιστές με όλους τους τυπους μπαταριών?

Η ενδεδειγμένη στρατηγική φόρτισης των μπαταριών μολύβδου-οξέως είναι με σταθερή τάση (Voltage) και σταθερή ένταση (Amp).
Οι κλασικοί φορτιστές, δεν ήταν τίποτα άλλο από ένα τροφοδοτικό το οποίο μπορούσε να παρέχει μία σταθερή τάση (14,8 volt, στις περισσότερες περιπτώσεις) και με ένα διακόπτη, με τον οποίο μπορούσες να επιλέξεις την ένταση σε διάφορα προκαθορισμενα επίπεδα.
Οι πιο εξελιγμένοι φορτιστές εκείνης της εποχής είχαν ένα πρόσθετο αυτοματισμό. Ένα χρονοδιακόπτη που με την λήξη του χρόνου που ο χειριστής είχε ορίσει, απλά διέκοπτε την λειτουργία του!
Η σωστή φόρτιση δεν έπρεπε να ξεπερνά σε ένταση το 1/10 της ονομαστικής χωρητικότητας της μπαταρίας.
Αν ανέβαινε παραπάνω δεν επιτρεπόταν να ξεπεράσει το 1/3 της ονομαστικής χωρητικότητας και αυτό για περιορισμένο χρονικό διάστημα.
Η υψηλή ένταση, ισοδυναμούσε με αύξηση της θερμοκρασίας και "βράσιμο" του ηλεκτρολύτη. (κάποιες φορές το "βράσιμο" αυτό το επιδιώκουμε εσκεμμένα για συγκεκριμένο, χρονικό διάστημα, όμως σε καμία περίπτωση με υψηλή ένταση αλλά με τάση στα 15 με 16 volt για να πετύχουμε εξισορρόπηση του ηλεκτρολύτη. Δηλαδή να γίνει ομογενοποίηση λόγο της διαστρωματωσης της πυκνότητας του.)

Τα χρόνια πέρασαν, οι μπαταρίες εξελίχθηκαν. Εμφανίστηκαν στην αγορά οι κλειστού τύπου μπαταρίες και ακολούθησαν οι VRLA.
Τα δεδομένα άλλαξαν και μαζί με την εξέλιξη των μπαταριών έπρεπε να έρθει και η εξέλιξη των φορτιστών. Δεν μπορούσαμε πλέον να αφήνουμε τις μπαταρίες να "βράζουν" διότι θα είχαμε απώλειες στον πολύτιμο ηλεκτρολύτη, που δεν θα μπορούσαμε να συμπληρώσουμε εύκολα.

Έτσι εμφανίστηκαν οι φορτιστές δύο σταδίων (φόρτιση και συντήρηση), μετέπειτα τριών και έχουμε φτάσει σήμερα σε εξελιγμένους φορτιστές μέχρι επτά σταδίων με επιλογές για FLA, GEL ή AGM μπαταρίες με μέτρηση ακόμα και της θερμοκρασίας για την διόρθωση της τάσης φόρτισης. (όπως μπορείς να δεις στο πρώτο post, ο κάθε τύπος μπαταρίας έχει διαφορετική τάση φόρτισης.)
Η διάφορες στις τάσεις ανάμεσα στους διαφορετικούς τύπους είναι μικρές και οι επιπτώσεις είναι μικρές στην μπαταρία.

Εδώ λοιπόν είναι και η απάντηση στο ερώτημα το οποίο μου έθεσες.
Μπορείς να χρησιμοποιήσεις ένα απλό φορτιστή για όλους τους τύπους των μπαταριών (μολύβδου οξέων), χωρίς να υπάρξει ουσιαστικό πρόβλημα με την προϋπόθεση ότι το ρεύμα φόρτισης δεν θα ξεπερνά το 1/16 της χωρητικότητας της μπαταρίας.
 

Μπορείς δλδ σε ενα μηχανάκι 20 ετίας και βάλε που κατασκευάστηκε για μπαταρία μολύβδου  με υγρά να βάλεις μια σύγχρονη μπαταρία Λιθίου?

Ναι μπορείς από τη στιγμή που η μπαταρία λιθίου έχει εσωτερική προστασία και κύκλωμα διαχείρισης φόρτισης - εξισορρόπησης των στοιχείων. (BMS, Battery Management System).


Εκτός απο το οτι πρέπει να γίνεις επιστήμονας για να καβαλάς ένα μηχανάκι, τι είναι αυτό που θα κάνει κάποιον να την ''ψάξει'' τόσο πολύ?
Η διαφορά βάρους απο τα 2 κιλά στο ένα είναι λόγος επιλογής?
Διαβαζω για διαφορά βάρους κ κουφαίνομαι, δλδ με ενα κιλο λιγότερο το TA θα πιάσει τα 250χλμ/ω σε 3'' λιγότερα ? Η θα έχει καλύτερη οδηγική συμπεριφορά επειδή θα έχει λιγότερο βάρος ''ψηλα''?


Πρακτικά το βάρος στην δική μας μηχανή δεν θα έχει καμία επίδραση, εκτός και αν χρονομετράς τις διαδρομές σου σε επίπεδο εκατοστού του δευτερολέπτου...
Εκεί όμως που αυτό το εκατοστό μπορεί να μετράει έχει σημασία.


Δλδ με άλλα λόγια αν μια μπαταρία , κάποιας ποιότητας πάντα , μολύβδου με μια σωστή χρήση ζεί απο 3 εως 4 χρόνια , συμφέρει να ασχοληθείς κ να αγοράσεις μια λιθίου που θα κοστίζει τα διπλά λ7?
Μια λιθίου μετα απο 4 χρόνια ζωής , θα παρέχει φορτίο όσο μια καινουργια μολύβδου MF?


Μία λιθίου, μέχρι το τέλος της ζωής της θα αποδίδει σχεδόν όπως στην αρχή (90%), κάτι που δεν ισχύει στις μπαταρίες μολύβδου οξέων.



Offline Pierros

  • νέος οδηγός
  • **
    • Posts: 52
Reply #7 on: Παρασκευή 28 Ιούνιος 2019, 14:02:48 μμ
Και σε ποιον από εμάς δεν έχει τύχει ένα ωραίο πρωινό να βρεθούμε προ εκπλήξεως και η καλή μας μπαταρία να έχει παραδώσει πνεύμα...!

Σχεδόν στο σύνολο των περιπτώσεων, παρ' ότι η μπαταρία μας προειδοποιεί με διάφορα σημάδια  η δύναμη της συνήθειας δεν μας αφήνει να τα αντιληφθούμε.

Όλοι έχουμε νιώσει το ποσό δυνατά "χτυπάει" η μίζα με μια καινούργια μπαταρία και συνειδητοποιήσαμε ότι η προηγούμενη μπαταρία ήταν "αδύναμη".

Υπάρχει άραγε τρόπος να μπορέσουμε να υπολογίσουμε την κατάσταση της μπαταρίας μας πριν βρεθούμε προ εκπλήξεως;

Η απάντηση είναι: Ναι!

Μία μπαταρία μολύβδου οξέων θεωρητικά είναι άχρηστη όταν το φορτίο το οποίο μπορεί να κρατήσει είναι 70% και λιγότερο της ονομαστικής της τιμής και χρήζει αντικατάστασης.

Πως μπορούμε να το διαπιστώσουμε αυτό όμως;

Υπάρχουν 3 βασικοί μέθοδοι:

Ο πρώτος είναι μετρώντας τα CCA που αποδίδει η μπαταρία μας και σε συνάρτηση με την τιμή που δίνει ο κατασκευαστής μπορούμε να δούμε την κατάσταση της μπαταρίας μας. Ο τρόπος αυτός όμως χρειάζεται συνθήκες ελέγχου εργαστηρίου, κάτι το οποίο δεν είναι ρεαλιστικό.

Ο δεύτερος είναι μετρώντας την πυκνότητα του ηλεκτρολύτη σε κάθε στοιχείο. Αυτό μπορούμε να το κάνουμε εύκολα με ένα ειδικό πυκνόμετρο, οποίο μάλιστα έχει ασήμαντο κόστος (3-5 €).

Η τρίτη μέθοδος είναι μετρώντας την τάση στα άκρα της μπαταρίας, κάτι που στις μπαταρίες τύπου Gel και AGM είναι μονόδρομος λόγο της στερεής κατάστασης του ηλεκτρολύτη.

Έτσι λοιπόν σε μια πλήρως φορτισμένη μπαταρία  (αφού την αφήσουμε να αποκτήσει την τάση ηρεμίας στην τρίτη περίπτωση, δλδ 24 ώρες μετά τη φόρτιση) και σε θερμοκρασία 25 °C, για:

   100%  φορτίο θα βρούμε πυκνότητα 1.265 ή τάση ίση ή μεγαλύτερη από 12.65V.

    75%  φορτίο θα βρούμε πυκνότητα 1.225 ή τάση ίση με 12.45V.

    50%  φορτίο θα βρούμε πυκνότητα 1.190 ή τάση ίση με 12.24V.

    25%  φορτίο θα βρούμε πυκνότητα 1.155 ή τάση ίση με 12.06V.

      0%  φορτίο θα βρούμε πυκνότητα 1.120 ή τάση ίση με 11.89V.


Θα ήθελα εδώ σε αυτό το σημείο να τονίσω ότι πάντα υπάρχει η πιθανότητα να βραχυκυκλώσει στοιχείο ή να κοπεί και σε αυτές τις περιπτώσεις η  έγκαιρη διάγνωση δεν είναι εφικτή.
« Last Edit: Παρασκευή 28 Ιούνιος 2019, 14:05:06 μμ by Pierros »



Offline Stoneman

  • Moderator
  • Rossi και πάνω !
  • *****
    • Posts: 9809
  • Η πιο ωραια φατσουλα στον ντουνια!
Reply #8 on: Παρασκευή 28 Ιούνιος 2019, 18:38:09 μμ
Συνήθως η μέτρηση τάσης  σε μια μπαταρία δεν δείχνει με τπτ την κατάστασή της .
Φυσικά ένας επαγγελματίας μπορεί να δώσει μια στο περίπου διάγνωση , αλλά για έναν απλό αναβάτη με γνώσεις λυκείου το κύκλωμα φόρτισης είναι βασανο.
Αρα εκτός της περιπτωσης να έχεις μια μπαταρία ενός έτους κ να την ψάξεις , σε κάθε αλλη περίπτωση κατ' εμέ σπρώχνεις μια 50αρα βαζεις μια καινούργια κ έχεις το κεφάλι σου ήσυχο.
Η μπαταρία εκτός του ότι εκμεταλεύεται αυτό που πολύ σωστά επεσήμανες πρίν , δλδ την δύναμη της συνήθειας , ώστε να μας ξεγελάει κρύβει πολλά μυστικά, αλλα απο κατασκευής της, κομμένους πόλους, βραχυκυκλωμένα στοιχεία κλπ.

Οσο για μέτρηση πυκνότητας δεν παίζει αφου οι μπαταρίες είναι πιά κλειστού τύπου.

ΥΓ: Ευχαριστώ για τις απαντήσεις.



Offline Pierros

  • νέος οδηγός
  • **
    • Posts: 52
Reply #9 on: Παρασκευή 28 Ιούνιος 2019, 20:19:08 μμ
Θα μου επιτρέψεις να έχω μια διαφοροποιημενη άποψη. Μια μπαταρία που μπορεί και κρατάει επαρκή τάση 24 ώρες μετά την πλήρη φόρτιση στα άκρα της, σημαίνει ότι έχει ακόμα λίγη ζωή. (Προς αποφυγή παρερμήνευσης, εννοώ να εχει τάση 12.5 v και άνω που σημαίνει ότι έχει χάσει μέχρι το 20% της συνολικής της ισχύος).

Το θέμα "επαγγελματίες", απλά θα το προσπεράσω...

Ένας απλός αναβάτης με βασικές γνώσεις χημείας 1ης Λυκείου μπορεί πολύ εύκολα να κατανοήσει τη χημεία της μπαταρίας μολύβδου οξέων, το τρόπο που λειτουργεί και το πως επέρχεται η καταστροφή της. (στη διάθεσή σας αν θέλετε να σας εξηγήσω όσο πιο απλά γίνετε).

Συμφωνώ μαζί σου ότι από τη στιγμή που θα έρθει η μπαταρία στο τέλος της, θα βάλεις το χέρι στη τσέπη. Το θέμα είναι να έχεις υποψιαστεί ότι αυτό το τέλος πλησιάζει και να έχεις προετοιμάσει κατάλληλα. Το στοιχείο του αιφνιδιασμού θα γλυτώσεις όπως είπα και στο παραπάνω ποστ.

Θα συμφωνήσω μαζί σου για τους κομμένους πόλους, κομμένα στοιχεία και βραχυκυκλωμένα.
Το αναφέρω ρητά άλλωστε αυτό στο τέλος του ποστ, ότι είναι κάτι το οποίο δεν μπορεί να προβλεφθεί.

Είναι αληθές επίσης ότι στις Gel και τις AGM, δεν μπορείς μετρήσεις τον ηλεκτρολύτη με το πυκνόμετρο. Το αναφέρω στο ποστ λέγοντας μάλιστα ότι είναι μονόδρομος η μέτρηση της τάσης.
Αυτό όμως δεν ακυρώνει την δυνατότητα να βάλουμε στο τρανσαλπ μπαταρία υγρού ηλεκτρολύτη.
Στο δικό μου τουλάχιστον, από τη "μαμά" HONDA, στη θέση της μπαταρίας από την δεξιά πλευρά υπάρχει υποδοχή για το σωληνάκι υπερχείλισης του ηλεκτρολύτη που καταλήγει μαζί με τα άλλα κάτω από το σταντ.

Ειλικρινά δεν χρειάζετε να με ευχαριστείς. Μαθαίνω από εσάς και με τη σειρά μου προσπαθώ να προσθέσω και εγώ κάτι ανταποδίδωντας.

Πάντα στη διάθεσή σας για να απαντήσω σε ερωτήματα και απορίες




Offline Stoneman

  • Moderator
  • Rossi και πάνω !
  • *****
    • Posts: 9809
  • Η πιο ωραια φατσουλα στον ντουνια!
Reply #10 on: Παρασκευή 28 Ιούνιος 2019, 21:50:11 μμ
Δε στόρυ ....

Μπαταρία Yuasa κιτρινη τζέλ , τζαπάν έγραφε (τώρα δεν το γράφουν ) κάπου 6 χρόνια επάνω .

Τάση ποτέ κάτω απο τα 12.5 βολτ απόλυτα ευχαριστημένος μέχρι που μια βραδυά ....
Αραγμένος , γυρίζω διακόπτη ολα οκ, πατάω μίζα κ ξαφνικά τπτ . :eusa_think:
Μετράω τάση 12,5 βολτ.
Με τα πολλά επιστρέφω σπίτι, συνδέω φορτιστή , σε 20 λεπτά δείχνει πλήρη φόρτιση .
Πίσω στο μηχανάκι , ούτε μίζα, ουτε λαμπάκια, τάση 13 κ κάτι  λόγω φορτισης πριν κάποια ωρα λογικά .

Οπότε? ηταν καλή ? κ την πέταξα?

Οι μπαταρίες εκτός των άλλων είναι και πονηρές κ ενίοτε αυμπεριφέροντε μπαμπέσικα  :2hysterical:



Offline Pierros

  • νέος οδηγός
  • **
    • Posts: 52
Reply #11 on: Παρασκευή 28 Ιούνιος 2019, 22:45:32 μμ
Yuasa κίτρινη μαζί με το μηχανάκι όταν το πήρα, 9 χρόνια χωρίς να τη βάλω ποτέ σε φορτιστή.
Έψαξα να τη βρω όταν η πρώτη παρέδωσε πνεύμα, είτε Ελλάδα είτε έξω, δεν την βρήκα. (αν παρεμπιπτόντως κάποιος γνωρίζει κάτι που θα μπορέσουμε να την βρούμε ας ενημερώσει).

Η περιγραφή που κάνεις μου αφήνει κενά.
Με το που γύρισες το διακόπτη άναψαν τα λαμπάκια αλλά δεν "χτύπησε" η μίζα και νέκρωσαν όλα. Την ίδια στιγμή η μπαταρία είχε 12,5 V.

Η λογική ακολουθία είναι κακή επαφή, ασφάλεια, διακόπτης, διότι τα λαμπάκια έστω και αμυδρά έπρεπε να ανάβουν από την στιγμή που είχες τάση στη μπαταρία.

Ένα ακόμα περίεργο γεγονός είναι το ότι έδειχνε φορτισμένη σε μικρό χρονικό διάστημα.

Εδώ είναι δύο οι εκδοχές :

α) η μπαταρία ήταν φορτισμένη.

β) η μπαταρία ήταν κατεστραμμένη, έδειξε φορτισμένη αλλά δεν έμεινε να ηρεμισει για να δεις πραγματική τάση, διότι όπως αναφέρεις την έβαλες απ ευθείας επάνω.

Αλλά και εδώ πέφτουμε στην ίδια περίπτωση με την πρώτη, διότι λαμπάκια δεν άναψαν αλλά είχες τάση στη μπαταρία.





Offline Stoneman

  • Moderator
  • Rossi και πάνω !
  • *****
    • Posts: 9809
  • Η πιο ωραια φατσουλα στον ντουνια!
Reply #12 on: Κυριακή 30 Ιούνιος 2019, 15:59:10 μμ
Yuasa κίτρινη μαζί με το μηχανάκι όταν το πήρα, 9 χρόνια χωρίς να τη βάλω ποτέ σε φορτιστή.
Έψαξα να τη βρω όταν η πρώτη παρέδωσε πνεύμα, είτε Ελλάδα είτε έξω, δεν την βρήκα. (αν παρεμπιπτόντως κάποιος γνωρίζει κάτι που θα μπορέσουμε να την βρούμε ας ενημερώσει).

Υπάρχει σαν YTZ αλλά μαύρη. δεν ξέρω αν έχει κάποια διαφορά σε θέμα ποιότητας , λέγανε οτι δεν βγάζει πλέον παραγωγή στην Ιαπωνία , τότε πως γράφει το Japan ?
Μερικοί την περιγράφουν σαν γνήσια μπαταρία  HONDA YTZ12S κ ζητάνε μέχρι κ 135 ευρώ , πολύ ακριβή κατ εμέ, ακόμα κ αν εγγυημένα έχει την διπλάσια ζωή.
Χρησιμοποιώ τις TTZ , που είναι κάτω απο την  μισή τιμή κ είναι στα χέρια μου τίμιες σε σχέση με την τιμή τους.

Η περιγραφή που κάνεις μου αφήνει κενά.
Με το που γύρισες το διακόπτη άναψαν τα λαμπάκια αλλά δεν "χτύπησε" η μίζα και νέκρωσαν όλα. Την ίδια στιγμή η μπαταρία είχε 12,5 V.

Η λογική ακολουθία είναι κακή επαφή, ασφάλεια, διακόπτης, διότι τα λαμπάκια έστω και αμυδρά έπρεπε να ανάβουν από την στιγμή που είχες τάση στη μπαταρία.

Παρκάρω κ ολα οκ.
Γυρίζω , ανοίγω διακόπτη ανάβουν ολα σωστά, πατάω μίζα κ σβήνουν ολα , οταν λέμε ολα ... όλα.

Ελέγχω ασφάλειες ολα οκ, βγάζω πλαινό καπάκι. κεντρική ασφάλεια οκ, μετράω μπαταρία με κλειστό διακόπτη 12,5 ,
 ανοίγω διακόπτη τπτ τάση κάτω απο 6 βολτ.
Χωρίς φορτίο 12,5 λές κ ηταν φορτισμένη, μάλλον ''έκοψε''  πόλο.



Offline Pierros

  • νέος οδηγός
  • **
    • Posts: 52
Reply #13 on: Κυριακή 30 Ιούνιος 2019, 16:19:59 μμ
Σαν YTZ μαύρη την ξέρω και εγώ. Πλέον κίτρινη, όπως αυτή που ήρθε με τη μηχανή δεν έχω βρει.
YTZ όντως στην Ελλάδα βρίσκουμε από δύο εργοστάσια της YUASA, Japan & Taiwan. Ποίες είναι οι ουσιαστικές διάφορες τους πέρα από την τιμή, δεν γνωρίζω.
Υπάρχει και η TTZ όπως είπες, η οποία είναι ίδια με την YTZ και η βασική της διαφορά είναι το εύρος μοιρών κλίσης που μπορεί να τοποθετηθεί.

Έτσι όπως το περιγράφεις τώρα το πρόβλημα το οποίο αντιμετώπισες, μας δείχνει ότι είχες "ανοικτό στοιχείο". Με απλά λόγια. Το κάθε στοιχείο μέσα στην μπαταρία έχει πολλαπλές πλάκες. Μπορεί να είχαν αποκοπεί μερικές από αυτές. Αν κοπεί το σύνολο τους (κομμένο στοιχείο) δεν έχουμε καθόλου τάση. Αν κοπεί μέρος, έχουμε τάση, όμως με του εφαρμόσουμε φορτίο, η τάση βυθίζεται.
« Last Edit: Κυριακή 30 Ιούνιος 2019, 17:57:07 μμ by Pierros »



Offline Stoneman

  • Moderator
  • Rossi και πάνω !
  • *****
    • Posts: 9809
  • Η πιο ωραια φατσουλα στον ντουνια!
Reply #14 on: Δευτέρα 01 Ιούλιος 2019, 18:22:42 μμ

Υπάρχει και η TTZ όπως είπες, η οποία είναι ίδια με την YTZ και η βασική της διαφορά είναι το εύρος μοιρών κλίσης που μπορεί να τοποθετηθεί.

Στην ''πιάτσα''   ;D  λένε οτι η ΥΤΖ είναι τύπου τζέλ , και απο εκεί βγαίνει κ η παραπάνω απο το διπλάσιο της τιμής της ΤΤΖ , που είναι MF με υγρά.
Αυτό με την κλίση δεν το ήξερα.

Πάντως λογικό είναι μια μπαταρία με υγρά να μην μπορεί να τοποθετηθεί με σχετικά μεγάλη κλίση αφου αυτό θα άφηνε εκτεθειμένα τα στοιχεία με ότι αυτό θα προκαλούσε.
Εκτός κ αν είναι MF κ γεμάτη ως επάνω.



Offline Pierros

  • νέος οδηγός
  • **
    • Posts: 52
Reply #15 on: Δευτέρα 01 Ιούλιος 2019, 18:48:51 μμ
Οι βασικές διαφορές μεταξύ των YTZ & TTZ είναι τρεις:

α) Η γωνία που μπορεί να τοποθετηθεί.

β) Εσωτερικά είναι διαφορετική η δομή της και οι πλάκες της.

γ) Η YTZ κανονικά είναι ενεργοποιημενη από το εργοστάσιο ενώ η TTZ έρχετε με τα υγρά ξεχωριστά και πρέπει να την ενεργοποιησουμε εμείς.

Αυτό δεν είναι κακό, διότι κατ' αυτό το τρόπο παίρνουμε μια πιο φρέσκια μπαταρία.
Αν αγοράσουμε μια ενεργοποιημενη από το εργοστάσιο μπαταρία, καλό είναι να μετρήσουμε την τάση της. Αν βρεθεί κάτω από τα 12,40 volt, καλό είναι να μην τη πάρουμε διότι δείχνει πολυκαιρισμενη.
Οι μη εργοστασιακά ενεργοποιημενες έχουν ημερομηνία λήξης 2 έτη μετά την κατασκευή τους.

Όσο για το ύψος των υγρών πρέπει να είναι από 3 έως 8 χιλιοστά (αν θυμάμαι σωστά τα νούμερα) επάνω από τις πλάκες.



Offline Pierros

  • νέος οδηγός
  • **
    • Posts: 52
Reply #16 on: Δευτέρα 01 Ιούλιος 2019, 19:35:06 μμ
Από το site της YUASA.




Offline Stoneman

  • Moderator
  • Rossi και πάνω !
  • *****
    • Posts: 9809
  • Η πιο ωραια φατσουλα στον ντουνια!
Reply #17 on: Τετάρτη 03 Ιούλιος 2019, 18:52:29 μμ
Α , καλά , εγώ έχω την ΤΤΖ10S , και στην κλίση b σίγουρα είναι κάτι ψιλά παραπάνω .



Offline Pierros

  • νέος οδηγός
  • **
    • Posts: 52
Reply #18 on: Τετάρτη 03 Ιούλιος 2019, 20:53:50 μμ
Α , καλά , εγώ έχω την ΤΤΖ10S , και στην κλίση b σίγουρα είναι κάτι ψιλά παραπάνω .

Μιλάς για το Transalp ή για κάποια άλλη μηχανή;
Διότι στο Transalp, η μπαταρία τοποθετήτε όρθια και δεν έχει πρόβλημα η TTZ.