Volkswagen Drops 23% After Admitting Diesel Emissions Cheat
Richard Weiss Naomi Kresge
September 21, 2015 — 10:06 AM EEST
Updated on September 21, 2015 — 6:40 PM EEST
Volkswagen AG lost almost a quarter of its market value after it admitted to cheating on U.S. air pollution tests for years, putting pressure on Chief Executive Officer Martin Winterkorn to repair the reputation of the world’s biggest carmaker.
Top supervisory board members will convene on Wednesday, according to two people with knowledge of the plans, who asked not to be named because the meeting is private. Volkswagen plunged as much as 23 percent to 125.40 euros in Frankfurt,
wiping out about 15.6 billion euros ($17.6 billion) in market value. The stock closed at 132.2 euros, its lowest in more than three years.
[....]
Winterkorn, who has led VW since 2007, was forced to halt sales of the cars on Sunday and issue a public apology, saying
he’s “deeply sorry” for breaking the public’s trust and that VW would do “everything necessary in order to reverse the damage this has caused.”
[....]
Diesel and VW’s reputation for German engineering were cornerstones of Winterkorn’s effort to catch up in the U.S. market. The violations, which affect nearly half a million vehicles, could result in
as much as $18 billion in fines, based on the cost per violation and the number of cars. Criminal prosecution is also possible.
http://www.bloomberg.com/news/articles/2015-09-21/volkswagen-drops-15-after-admitting-u-s-diesel-emissions-cheatΠαρόλο που το σκάνδαλο είναι ομολογουμένως επικών διαστάσεων με ασύλληπτες συνέπειες και προεκτάσεις, όποιο μέσο (εφημερίδα, περιοδικό, site κτλ) θέλει να ξαναπάρει διαφήμιση από τον όμιλο (από τους μεγαλύτερους εργοδότες εξειδικευμένων ΜΜΕ παγκοσμίως), είτε θα το βουλώσει στην καλύτερη, είτε θα προσπαθήσει να το δικαιολογήσει / ωραιοποιήσει στην χειρότερη.
Η εμπορική ονομασία πάντα πρόσθετε ένα μεγάλο έως τεράστιο καπέλο «αέρα κοπανιστού» στην τιμή του αυτοκινήτου, εξού κι η δυσανάλογη πτώση της μετοχής. Αν δεν εμπιστεύεσαι ένα όνομα, δεν το επιβραβεύεις με δεκάδες χιλιάδες ευρώ που σου ζητάει.
Για τους ήδη κατόχους αυτοκινήτων VW δεν το συζητάμε, η «ομερτά» ήταν έτσι ή αλλιώς δεδομένη, αν και όχι απόλυτα αδικαιολόγητη.