Σάββατο 21 Οκτώβριος 2017, 16:59:58 μμ *
Καλώς ορίσατε, Επισκέπτης. Παρακαλούμε συνδεθείτε ή εγγραφείτε.

Σύνδεση με όνομα, κωδικό και διάρκεια σύνδεσης
Νέα: Αν είναι η πρώτη σας επίσκεψη στο Forum, ειναι σημαντικό να δείτε πρώτα  αυτό
 
   Αρχικη   Βοηθεια Αναζητηση Σύνδεση Εγγραφή  
Σελίδες: [1] |   Κάτω
  Εκτύπωση  
Αποστολέας Θέμα: Τροχαία στην Ελλάδα 2008 -2009. Εκτίμηση επικινδυνότητας ανα νομό!  (Αναγνώστηκε 1955 φορές)
0 μέλη και 1 επισκέπτης διαβάζουν αυτό το θέμα.
Thanosf
Rossi και πάνω !
*****
Αποσυνδεδεμένος

Μηνύματα: 1781


Όποιος φοβάται, πέφτει και κοιμάται ...


« στις: Τετάρτη 31 Μάρτιος 2010, 09:54:13 πμ »

Γράφουν οι:
ΚωνσταντIνος ΖοπουνΙδης*
ΜιχΑλης ΔοΥμπος**
ΜιχαΗλ ΝικολαρΑκης***

ΓΕΝΙΚΑ
Το Εργαστήριο Συστημάτων Χρηματοοικονομικής Διοίκησης του Πολυτεχνείου Κρήτης παρουσιάζει για το 2009 την ετήσια έκθεσή του για τον χαρακτηρισμό της επικινδυνότητας και την ταξινόμηση των νομών της Ελλάδος σύμφωνα με τα τροχαία ατυχήματα που έχουν καταγραφεί.
Τα στοιχεία που μελετήθηκαν αφορούν:
1. Τα θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα,
2. Τα ατυχήματα σοβαρών σωματικών βλαβών,
3. Τα ατυχήματα ελαφρών σωματικών βλαβών,
4. Τους νεκρούς από τροχαία,
5. Τους σοβαρά τραυματίες,
6. Τους ελαφρά τραυματίες.
Στον Πίνακα 1 φαίνεται αναλυτικά για όλη την Ελλάδα, ο αριθμός των ατυχημάτων και των παθόντων για την τελευταία πενταετία, προκειμένου να είναι ευχερής η σύγκριση από έτος σε έτος και στον Πίνακα 2 η ποσοστιαία και αριθμητική μεταβολή του 2009 σε σχέση με το 2008.

ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΕΙΣ
Το 2009 σε όλα τα ατυχήματα και τους παθόντες καταγράφηκε μείωση.
Στα θανατηφόρα ατυχήματα και στους νεκρούς καταγράφηκε μείωση κατά 7,1% και 6,2% αντίστοιχα (100 λιγότερα ατυχήματα και 96 λιγότεροι νεκροί) σε σχέση με το 2008. Για πρώτη φορά ο αριθμός των νεκρών βρίσκεται κάτω από τα 1.500 άτομα πράγμα που έχει να συμβεί από το 1982. Στους σοβαρά τραυματίες παρατηρήθηκε μείωση κατά 11,6%, ενώ στους ελαφρά τραυματισθέντες η μείωση ήταν μόνο 2,7% με τον αριθμό τους όμως να παραμένει μεγάλος 16.683 άτομα.
Οι μειώσεις δεν ήταν ομοιόμορφες σε όλες τις περιοχές της Ελλάδος αλλά υπήρχαν και νομοί όπου διαπιστώθηκαν σημαντικές αυξήσεις είτε των ατυχημάτων είτε των παθόντων.
Σύμφωνα με το Β’ εθνικό στρατηγικό σχέδιο «καθ’ οδόν 2006 - 2010» που εκπονήθηκε για τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων στην Ελλάδα ο αριθμός των νεκρών για το 2009 θα έπρεπε να ήταν 1.120 άτομα, υπάρχει δηλαδή αρνητική απόκλιση κατά 343 άτομα. Το ίδιο συνέβη και το 2008 όπου η απόκλιση ήταν 337 άτομα. Το σχέδιο αυτό δεν εφαρμόσθηκε από τους φορείς της πολιτείας, έτσι ο στόχος των 1.010 νεκρών για το 2010 έχει εγκαταλειφθεί και τώρα επιδιώκεται η μείωση κατά 100 ατόμων κάθε έτος ώστε να επιτευχθεί το επιδιωκόμενο έστω με καθυστέρηση τεσσάρων ετών το 2014.
Η Ελλάδα είναι από τις λίγες χώρες της Ε.Ε. των 27 μελών που δεν έχει πετύχει σημαντικά αποτελέσματα και δεν έχει κάνει ουσιαστική προσπάθεια για την επίτευξη του στόχου της μείωσης των νεκρών από τροχαία ατυχήματα.
Δεν αρκούν βέβαια οι σημαντικές πρωτοβουλίες του Προέδρου της Δημοκρατίας, ο οποίος πρωτοστάτησε και ανέλαβε προσωπικά την παρακολούθηση αυτού του σημαντικού προβλήματος και με την παρουσία του στο συνέδριο οδικής ασφάλειας έδωσε το έναυσμα για την αναγωγή του σε πρώτη εθνική προτεραιότητα.
Ομοίως ο πρωθυπουργός το έθεσε υπό συζήτηση στα πρώτα υπουργικά συμβούλια αντιλαμβανόμενος τη σοβαρότητα της κατάστασης και έδωσε τις πρώτες κατευθυντήριες γραμμές για να υπάρξουν αποτελέσματα σε μικρό χρονικό διάστημα.
Ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη έχει εμπειρία πάνω στο πρόβλημα αυτό, καθώς είναι ο πρώτος και ο μόνος που εφάρμοσε το Α’ στρατηγικό σχέδιο «καθ’ οδόν 2001 - 2005» με τις σημαντικές μειώσεις μεταξύ 2001 και 2004 (από 2.100 νεκρούς το 2000, σε 1.640 το 2004).
Οι υπόλοιποι υπηρεσιακοί παράγοντες που ασχολούνται με την οδική ασφάλεια δεν βρίσκονται στο ύψος των περιστάσεων και δεν αναλογίζονται την ευθύνη που φέρουν έναντι των υπολοίπων συμπολιτών τους και της κοινωνίας. Αναλίσκονται σε γραφειοκρατικές διαδικασίες, στο γράμμα του νόμου και δεν προωθούν τα ουσιαστικά προβλήματα δίνοντας λύσεις το συντομότερο δυνατόν αναλογιζόμενοι ότι οι καθυστερήσεις κοστίζουν σε ανθρώπινες ζωές.
Η απόφαση για κατάργηση του μέτρου της απόσυρσης των παλαιών αυτοκινήτων μόνο για βραχυπρόθεσμους οικονομικούς λόγους ήταν εσφαλμένη γιατί από άποψη οδικής ασφάλειας είναι ολέθρια. Συνεχίζουν να κινούνται στους ελληνικούς δρόμους αυτοκίνητα παλαιάς τεχνολογίας, χωρίς σύγχρονα συστήματα ασφαλείας, κακοσυντηρημένα, ρυπογόνα κ.λπ. Ένα θανατηφόρο ατύχημα να προκαλέσει μόνο ένα από αυτά, αναλογιστήκατε τι οικονομικές επιπτώσεις θα έχει στο σύστημα υγείας, στις ασφαλιστικές εταιρείες, στις συντάξεις, στις αποζημιώσεις κ.λπ. Στο εγγύς μέλλον πρέπει να επανεξετασθεί το ζήτημα αυτό και να επανέλθει. Όσο αφορά στο οικονομικό σκέλος θα μπορούσαν να κληθούν να συνδράμουν και οι ασφαλιστικές εταιρείες, που τελικά θα βρεθούν ωφελημένες.
Για να γίνει κατανοητό πως αντιμετωπίζεται, η τόσο παραγκωνισμένη και σε δεύτερη μοίρα οδική ασφάλεια θα αρκούσε μια σύγκριση με τη διαχείριση που έγινε για τον ιό της νέας γρίπης δηλαδή, διαρκή τηλεοπτικά μηνύματα, φυλλάδια, εμβόλια, συζητήσεις εκπομπές... με τζίρο εκατομμυρίων και τελικό απολογισμό περίπου 130 νεκρούς. Αντίθετα στην οδική ασφάλεια 1.500 νεκροί και τίποτα από τα παραπάνω. Μήπως στο μέλλον θα έπρεπε να δούμε με τον ίδιο τρόπο και τους θανάτους στην άσφαλτο και με δεδομένο ότι εδώ «εμβόλιο» δεν υπάρχει.
Το 2009 κυκλοφόρησαν 220.548 καινούργια επιβατηγά αυτοκίνητα πάσης φύσεως 14.549 ελαφρά φορτηγά και 71.666 μοτοσυκλέτες σημειώνοντας σημαντικές μειώσεις σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, πράγμα που σημαίνει ότι δεν ανανεώνεται ο στόλος των οχημάτων με ικανοποιητικό ρυθμό.
ΜΕΘΟΔΟΣ ΕΡΕΥΝΑΣ
Η μεθοδολογία, η οποία βασίζεται στην πολυκριτήρια ανάλυση αποφάσεων, είναι η γνώστη που εφαρμόζεται κάθε έτος και κατά την οποία για κάθε νομό γίνεται αναγωγή της συμμετοχής κάθε είδους τροχαίου ατυχήματος και παθόντων σε σχέση με το σύνολο της χώρας και εν συνεχεία συσχετισμός με τις μεταβλητές: πληθυσμός, κυκλοφορούντα οχήματα, μήκος εθνικού και επαρχιακού οδικού δικτύου. Από τον συνδυασμό δημιουργούνται 18 κριτήρια εκτίμησης και με την εφαρμογή της πολυκριτήριας ανάλυσης αποφάσεων προκύπτουν τα αποτελέσματα σύμφωνα με τα οποία οι νομοί ταξινομούνται σε τρεις κατηγορίες υψηλής, μέτριας και χαμηλής επικινδυνότητας και παρατίθενται στον Πίνακα 3.

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Ακολουθεί ο Πίνακας 4 με την κατάταξη των νομών σύμφωνα με τα τροχαία ατυχήματα την προηγούμενη πενταετία, για ευχερή σύγκριση διαχρονικά.
Στον παραπάνω πίνακα με κόκκινα γράμματα αναγράφονται οι νομοί που επιδείνωσαν σημαντικά τη θέση τους και με πράσινο αυτοί που τη βελτίωσαν σε σχέση με το προηγούμενο έτος.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα του Πίνακα 3 παρατηρούνται τα ακόλουθα:
Στην πρώτη θέση βρίσκεται ο νομός Χαλκιδικής όπως και το 2005. Οι νεκροί ανήλθαν στους 33 έναντι 27 το 2008 οι σοβαρά τραυματίες στους 35 και οι ελαφρά στους 235. Επειδή το οδικό δίκτυο ήταν το ίδιο κακό και το 2007 που είχε 20 νεκρούς και 161 ελαφρά τραυματίες, κάποιοι άλλοι παράγοντες μεσολάβησαν και επηρέασαν αυτή την αύξηση. Ο νομός χρειάζεται μέτρα άμεσης προτεραιότητας.
Η περιοχή της Αθήνας και το υπόλοιπο Αττικής βρίσκονται στην 2η θέση από την 7η του 2008 επιδεινώνοντας σημαντικά τη θέση της. Τα θανατηφόρα ατυχήματα μειώθηκαν σε 333 από 352 με τους νεκρούς να είναι 350 από 368. Ατυχήματα με σοβαρό τραυματισμό κατεγράφησαν 413 έναντι 401 το 2008 με σοβαρά τραυματίες 455 το 2009 από 459, ενώ οι ελαφρά τραυματισθέντες ήταν 9.148 έναντι 8.559 του προηγουμένου έτος. Στην περιοχή της Αττικής σημειώνονται τα περισσότερα ατυχήματα με ελαφρύ τραυματισμό (7.230 το 2009 από 6.848) σε σχέση με την υπόλοιπη Ελλάδα και μάλιστα με αυξητική τάση (59,9% το 2009 από 56,4 το 2008). Περαιτέρω μελέτη των στατιστικών στοιχείων θα μας έδειχνε ποιες περιοχές του λεκανοπεδίου έχουν περισσότερο πρόβλημα, καθώς και σε ποιες κατηγορίες παθόντων χρηστών των οδών πρέπει να επικεντρωθούν οι προσπάθειές για βελτίωση της οδικής ασφάλειας και μείωση του αριθμού των παθόντων (π.χ. δικυκλιστές, πεζοί, οδηγοί, επιβάτες κ.λπ.).
Στην 3η θέση βρίσκεται ο νομός Κορινθίας που τα δύο προηγούμενα χρόνια ήταν στην πρώτη θέση με μείωση των νεκρών σε 49 από 53, των ατυχημάτων με τραυματισμό από 227 σε 201 και των ελαφρά τραυματισθέντων σε 312 από 363. Τα σοβαρά ατυχήματα παρέμειναν ίδια (33) και οι σοβαρά τραυματίες ήταν για το 2009 47 από 45. Η κατάσταση του νομού από άποψη οδικής ασφάλειας συνεχίζει να είναι χρονίζουσα και προβληματική, ιδιαίτερα τώρα που γίνονται έργα για βελτίωση του οδικού δικτύου, άρα θα πρέπει να υπάρξει ενημέρωση στους διερχόμενους οδηγούς για τους κινδύνους που θα συναντήσουν.
Ο νομός Φωκίδας κατατάχτηκε στην 4η θέση από την 27η του 2008, ενώ και το 2005 είχε καταλάβει την 7η θέση, τα θανατηφόρα από 6 έγιναν 15, οι νεκροί 18 από 7 και οι ελαφρά τραυματίες 74 από 65.
Ο νομός Ευβοίας καταλαμβάνει την 5η θέση ενώ το 2007 ήταν 12ος παραμένοντας και αυτός στους νομούς με χρόνιο πρόβλημα που περιμένει ακόμη μέτρα για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας. Μετά την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη είναι ο νομός με τον μεγαλύτερο αριθμό τραυματισθέντων ατόμων (431 ελαφρά και 60 σοβαρά) υποσκελίζοντας πολλές πολυπληθέστερες περιοχές.
Στην 6η θέση βρίσκεται ο νομός Αργολίδας που βελτιώθηκε κατά δύο θέσεις. Τα θανατηφόρα αυξήθηκαν κατά 2 (24 από 22) αλλά οι νεκροί μειώθηκαν κατά δύο (25 από 27).
Στην 7η θέση κατατάχθηκε ο νομός Βοιωτίας που το 2008 είχε καταταχθεί 5ος. Τα θανατηφόρα αυξήθηκαν από 34 σε 38 με 40 νεκρούς από 36 και οι ελαφρά τραυματισθέντες ανήλθαν σε 261, ενώ ήταν 239 το 2008 και 161 το 2007, δηλαδή αυξήθηκαν κατά 100 μέσα σε δυο χρόνια.
Η Λευκάδα βρίσκεται στην 8η θέση από την τελευταία 51η που βρισκόταν το 2008. Έτσι ξαφνικά εκεί που ήταν από τις πλέον ακίνδυνες περιοχές αντιμετωπίζει τώρα πρόβλημα οι 7 νεκροί για το 2009 σε ισάριθμα θανατηφόρα είναι πάρα πολλοί για ένα τόσο μικρό μέρος.
Ο νομός Καβάλας κατέλαβε την 9η θέση από την 10η το 2008 με 36 νεκρούς έναντι 35, 45 σοβαρά τραυματίες από 42 και ελαφρά τραυματισμένα άτομα 163 από 186 το 2008.
Ο νομός Αιτωλοακαρνανίας βελτιώθηκε σημαντικά και από την 2η θέση του προηγουμένου έτους βρέθηκε στην 10η. Τα θανατηφόρα ατυχήματα ήταν 49 έναντι 55 το 2008 και οι νεκροί 63 από 70.
Ο νομός Φθιώτιδας βελτιώθηκε ακόμη περισσότερο και κατέλαβε την 11η θέση από την 6η το 2008. Οι νεκροί μειώθηκαν στους 30 από τους 46. Η ολοκλήρωση των έργων του πετάλου του Μαλιακού αναμένεται ότι θα βελτιώσουν περισσότερο την κατάσταση της οδικής ασφάλειας και θα αποδειχθεί η σημαντικότητα του καλού οδικού δικτύου.
Ο νομός Θεσσαλονίκης κατατάχθηκε στην 14η θέση από την 16η το 2008. Τα θανατηφόρα ήταν 83 έναντι 92 οι νεκροί 93 από 99, τα ατυχήματα με σοβαρό τραυματισμό ήταν 120 από 134 και τα ελαφρά 1.356 από 1.612. Οι ελαφρά τραυματίες ήταν το 2009, 1.815 έναντι 2.111 το 2008 και οι σοβαρά 455 από 459.
Ο νομός Αχαΐας ταξινομήθηκε στην 22η θέση με 43 θανατηφόρα από 53 και 51 νεκρούς από 56.
Άλλες εμφανείς περιπτώσεις αύξησης των τροχαίων ατυχημάτων αποτελούν οι νομοί:
Ρεθύμνου κατατάχθηκε στην 19η θέση από την 46η, Θεσπρωτίας 16η από 26η, Ροδόπης 18η από 30η, Δράμας 21η από 32η, Ευρυτανίας 22η από 48η, Κιλκίς 34η από 43η και Λάρισας 37η από 47η.
Αντίθετα βελτίωσαν τη θέση τους οι νομοί: Πρέβεζας 27η από 8η, Ημαθίας 30η από 17η, Άρτας 42η από 18η, Έβρου 44η από 20η, Καστοριάς 47η από 33η και Μαγνησίας 49η από 38η θέση. Τελευταίος αξιολογήθηκε ο νομός Σάμου που είχε έναν μόνο νεκρό από τροχαίο ατύχημα.
Στην Κρήτη, ο νομός Χανίων βελτιώθηκε κατά 9 θέσεις (33η από 24η). Ο νομός Ρεθύμνου επιδεινώθηκε σημαντικά και κατατάχθηκε στην 19η θέση από την 46η. Ο νομός Ηρακλείου βρίσκεται στην 29η θέση από την 34η του 2008 και τέλος ο νομός Λασιθίου κατέλαβε την 43η θέση από την 50η.
Παρακάτω παρουσιάζονται για τους νομούς της Κρήτης αναλυτικά το είδος των ατυχημάτων με τους παθόντες για κάθε νομό ξεχωριστά για τα έτη 2008 και 2009.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
1. Το 2010 είναι ένα σημαντικό έτος για την πορεία της οδικής ασφάλειας στη χώρα μας. Αναμένεται να καρποφορήσουν όλες οι πρωτοβουλίες και οι αποφάσεις που ελήφθησαν το 2009.
2. Θα πρέπει να γίνει για το υπόλοιπο του 2010 ένα μεταβατικό συμπληρωματικό σχέδιο του «καθ’ οδόν» μέχρι να εκπονηθεί και εφαρμοστεί το νέο στρατηγικό σχέδιο οδικής ασφάλειας 2010 -2015, γιατί κάθε μέρα είναι σημαντική και δεν πρέπει να χάνεται πολύτιμος χρόνος.
3. Για να επιτευχθεί τόσο ο στόχος της μείωσης των νεκρών κατά 100 κάθε χρόνο μέχρι το 2014 θα πρέπει να εκπονηθεί και εφαρμοσθεί συγκεκριμένο σχέδιο που θα προβλέπει ανά περιοχή και κατηγορία ατυχήματος τις μειώσεις που πρέπει να γίνουν και τους επιμέρους στόχους. Κάποιοι αρμόδιοι υπηρεσιακοί παράγοντες πρέπει να ασχοληθούν επισταμένως και να αναλάβουν πρωτοβουλίες προκειμένου να φέρουν συγκεκριμένα αποτελέσματα.
4. Ανεξάρτητα από τα έργα που πρέπει να γίνουν για τη βελτίωση του οδικού δικτύου τα οποία είναι μακροπρόθεσμα και την επανεξέταση του μέτρου της απόσυρσης των παλαιών αυτοκινήτων για την ανανέωση του στόλου και την κυκλοφορία ασφαλέστερων οχημάτων, η κατάσταση για τη μείωση των ατυχημάτων πρέπει να αντιμετωπισθεί με τα σημερινά υπάρχοντα δεδομένα, λαμβανομένης υπόψη και της οικονομικής κρίσης.
5. Πρέπει να ληφθούν δραστικότερα μέτρα αστυνόμευσης με νομοθετημένη απαγόρευση ακυρώσεως των προστίμων (κλήσεων), συνδυασμένα με εκστρατεία ενημέρωσης των πολιτών για απόκτηση καλύτερης κυκλοφοριακής αγωγής.
6. Κάποιες περιοχές χρειάζονται έκτακτα μέτρα γιατί παρουσιάζουν χρόνιο πρόβλημα παρά την βελτίωση του οδικού δικτύου. Πρώτη και επείγουσα προτεραιότητα στα μέτρα που πρέπει να ληφθούν εκτός από την περιοχή της Αττικής είναι στους νομούς Κορινθίας, Βοιωτίας, Χαλκιδικής και Εύβοιας.

*Καθηγητής Πολυτεχνείου Κρήτης, διευθυντής Εργαστηρίου Συστημάτων Χρηματοοικονομικής Διοίκησης
**Επίκουρος καθηγητής
Πολυτεχνείου Κρήτης
***Διδάκτορας Πολυτεχνείου Κρήτης

Καταγράφηκε

. . .
nikos 238
G.M.T.A.. Riders
Rossi και πάνω !
*****
Αποσυνδεδεμένος

Μηνύματα: 3139



« Απάντηση #1 στις: Τετάρτη 31 Μάρτιος 2010, 13:58:19 μμ »

Καλημέρα.

Καλώς και ανακινείς το ζήτημα.

Πέρα από την ανεπάρκεια οδικού δικτύου ή νοοτροπίας, αυτό που πρέπει να καταστεί βίωμα είναι ότι οι αριθμοί είναι πραγματικά δράματα και όχι απλά στατιστικοί αριθμοί.

Αν δεν γίνει ποτέ αυτό κατανοητό, ανεξαρτήτως  $ μέτρων $, πάντα θα υπάρχουν φουσκωμένοι αριθμοί θυμάτων....
 



 
Καταγράφηκε

ΤΙΠΟΤΕ ΔΕΝ ΓΙΝΕΤΑΙ ΧΩΡΙΣ ΑΙΤΙΑ (Αριστοτέλης ο Σταγειρίτης)

Σελίδες: [1] |   Πάνω
  Εκτύπωση  
 
Μεταπήδηση σε:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines
SMF Theme © Gaia
Έγκυρη XHTML 1.0! Έγκυρα CSS!